نماد سایت خبرگزاری سیناپرس

‌چرا سیم هدفون خود به خود گره می خورد؟

به گزارش سیناپرس، در ابتدا باید یک حقیقت را با شما در میان بگذاریم: مشکل گره خوردن بی دلیل سیم ها، یک مشکل قدیمی بوده و مدت ها قبل از ساخته شدن هندزفری ها و هدفون های امروزی نیز وجود داشته و در واقع مردم مدتها قبل از اختراع هدفون با این مشکل دست و پنجه نرم می کردند.

در سال ۱۸۸۹ میلادی، یک نویسنده مجموعه داستان های کمیک به نام جروم کی ژروم (Jerome K Jerome)  در یکی از داستان های مشهورش به نام سه مرد در قایق (Three Men In A Boat) به این مشکل اشاره کرده و این سوال را مطرح می کند که چگونه ظاهراً طناب داخل قایق می تواند به خودی خود گره بخورد.

ممکن است تصور کنید این موضوع هیچ توجیه علمی نداشته و صرفا ماحصل تصادف و ذهن طنز پرداز مردم باشد ولی با کمال تعجب، این سوال در سال ۱۹۸۸ توسط ریاضیدانان مورد مطالعه قرار گرفته و دلیل آن کشف شد. به گزارش سیناپرس،  طی این مطالعه به زبان ساده، معلوم می شود که احتمال گره خوردن انتهای آزاد اجسام رشته ای مانند سیم های هدفون زیاد است زیرا با افزایش طول این رشته هاِ امکان ایجاد حرکاتی که قادر به شکل دادن یک گره هستند، بیشتر می شود. 

در خاتمه باید یک خبر خوب را به اطلاع شما برسانیم، خوشبختانه، این مشکل دارای یک راه حل ساده است. برای کاهش خطر گره خوردن سیم هدفون می توانید با استفاده از یک وسیله مانند  یک گیره موی پلاستیکی، گوشی های هدفون و بخش جک را به هم بچسبانید تا از شر رشته های آزاد و دردسرساز که از نظر منطق ریاضی تمایل به گره خوردن دارند، خلاص شوید.

مترجم: نیروانا محمدحسینی
منبع: sciencefocus
 

No tags for this post.
خروج از نسخه موبایل