نماد سایت خبرگزاری سیناپرس

با این راهکارها عادت های بد خود را کنار بگذارید

به گزارش سیناپرس، توانایی ما برای یادگیری حقایق و مهارت‌ های جدید در تمام طول زندگی و حتی تا صد سالگی هم می تواند تداوم داشته باشد. تاز منظر علمی و در سطح عصبی، شواهد و مطالعات محققان نشان می‌دهد که پدیده «نوروژنز» یا رشد سلول ‌های عصبی جدید یا  نورون‌ ها  در طول زندگی ادامه دارد و این فرایند ممکن است در یادگیری و ذخیره اطلاعات جدید نقش داشته باشد.

باید توجه داشت که از نظر روان شناسی،  کسب عادات جدید و تغییر دادن عادت های قدیمی اساساً نوعی یادگیری است. بنابراین، نکته امیدوار کننده این است که قطعاً تلاش برای تغییر عادات غلط، ارزش سختی های پیش رو را دارد. در واقع، با یک رویکرد صحیح، شما هنوز شانس بسیار خوبی برای یادگیری عادات بهتر دارید، خواه تغذیه سالم ‌تر، ورزش بیشتر، توقف مصرف الکل یا دخانیات و حتی کم کردن تماشای تلوزیون.

یکی از مهم ترین توصیه ‌های اساسی برای تغییر یک عادت بد، این است که به نشانه‌ ها یا پیام‌ هایی توجه کنید که به طور خودکار عادت ‌های بد شما را تحریک می ‌کنند و سپس به جای آن رفتار های جایگزین و ترجیحی را انجام دهید.

 در حالت ایده ‌آل، عادت هایی را جایگزین کنید که نیاز مشابهی را برآورده کرده و برای شما مضر نبوده و  یا به نوعی لذت ‌بخش باشد. از طرف دیگر، در وهله اول با تغییر روال خود، از محرک های عادات بد خود اجتناب کنید. یکی دیگر از رویکردهای قدرتمند، ایجاد و تمرین برخی از نیت های اساسی در ذهن است. به گزارش سیناپرس،  برای این کار می توانید قواعد خاصی را به عنوان قانون برای خود تدوین کنید.

این قوانین هر چه خاص تر باشند، بهتر هستند. برای مثال یک ساعت مشخص را برای خود در نظر بگیرید که در آن حتما باید به پیاده روی بروید. به طور کلی توصیه می شود برای تغییر یک عادت بد، این موارد را در نظر بگیرید؛
۱. محرک های خود را شناسایی کنید. 
۲. بر این موضوع تمرکز کنید که چرا می خواهید تغییر کنید. 
۳ . از یک دوست درخواست کمک کنید.
۴ از نظر ذهنی خود را آماده کرده و  این موضوع را تمرین کنید.
۵. عادت بد را با عادت دیگری جایگزین کنید.
۶. دائما هدفتان را به  خود یادآوری کنید. 
۷. برای لغزش آماده باشید و از شکست نترسید.
۸. ذهنیت همه یا هیچ را کنار بگذارید.

مترجم: رضوان خندان
منبع: sciencefocus
 

No tags for this post.
خروج از نسخه موبایل