نماد سایت خبرگزاری سیناپرس

چهار روز کار در هفته باعث افزایش خلاقیت و تولید می شود

به گزارش سیناپرس، بحث ساعت کاری و تقابل منافع کارفرما و کارکنان همواره در جوامع وجود داشته و در این میان دیدگاه های سنتی طرفدار ۵ یا حتی ۶ روز کاری در هفته بوده و در مقابل مطالعات جدید نشان می دهد چهار روزکاری ایده مناسبی است که راندمان کاری را افزایش می دهد.

در این میان حتی برخی کشورها مانند فنلاند و کشورهای حوزه اسکاندیناوی از این رویکرد استقبال کرده اند. حال باید به بررسی این موضوع بپردازیم که آیا این موضوع واقعا صحت داشته و چهار روز کاری باعث افزایش خلاقیت و راندمان کاری می شود.؟ به گزارش سیناپرس،در پاسخ به این سوال باید اذعان داشت که ظاهرا این موضوع درست است.

آزمایش های انجام شده در ایسلند و نیوزلند نشان دهنده کاهش سطح استرس کارکنان، بهبود امتیازات تعادل کار و زندگی و افزایش بهره وری بوده است. آزمایشی در سال ۲۰۱۹ در شعبه مایکروسافت در ژاپن انجام شد که نتایج آن افزایش چشمگیر ۴۰ درصدی را بر اساس میزان فروش هر کارمند نسبت به مدت مشابه سال قبل و همچنین کاهش غیبت و مصرف برق، گزارش کرد.

در این میان اما باید توجه داشت که موضوع به هم سادگی نبوده و بر فرض اگر شرکتی اعلام کند کارمندانش چهار روز در هفته سر کار حاض شوند لزوما با بهبود شرایط کاری مواجه نمی شود زیرا  برای افزایش کارایی، هر تغییری باید به دقت مدیریت شود. به گزارش سیناپرس،به عنوان مثال، مایکروسافت کارکنانش را تشویق کرد تا جلساتی را که نمی‌ توانستند از حضور در آن اجتناب کنند به ۳۰ دقیقه محدود کنند. سایر شرکت ‌ها نیز روی ابزارهایی مانند هدفون‌ های حذف‌ کننده صدا و چراغ‌های «مزاحم نشوی» برای از بین بردن حواس ‌پرتی ‌ها سرمایه‌ گذاری کرده‌ اند.

به گزارش سیناپرس، باید این موضوع نیز  مد نظر قرار گیرد که چگونه در مورد روز پنجم از دست رفته برنامه ریزی انجام می شود؟ آیا دستمزدها کاهش می یابد؟ آیا طول روزهای کاری افزایش می یابد؟ در مورد بخش هایی مانند مراقبت های بهداشتی که به صورت ۲۴ ساعته در طول هفته فعالیت می کنند، شرایط چطور خواهد بود؟ 

به نظر می ‌رسد در حال حاضر بهترین گزینه این است که کار را برای افراد تا حد ممکن آسان کنیم تا به همان اندازه که برای انجام تعهدات خود نیاز دارند در محیط کار حاضر شده و دستمزد مناسبی برای زندگی به دست آورند.

به گزارش سیناپرس،  هفته های چهار روزه ممکن است برای برخی کارکنان این امکان را فراهم کند.  در خاتمه باید به این نکته نیز اشاره کنیم که همه گیری کرونا نشان داد بسیاری از کارها را می توان به صورت دورکاری انجام داده و در هزینه های تمام شده، مصرف انرژی، زمان و هزینه ها صرفه جویی کرد. 

مترجم: احسان محمدحسینی
منبع: sciencefocus

No tags for this post.
خروج از نسخه موبایل