نماد سایت خبرگزاری سیناپرس

پرندگان در حال دور شدن از ثبات در پرواز هستند

به گزارش سیناپرس، پرواز پرندگان می تواند ذاتاً پایدار و ناپایدار باشد، بر اساس مطالعات جدید پژوهشگران مشخص شد پرواز پرندگان در طول روند تکامل تاریخی آن ها در دو مسیر پایدار و ناپایدار حرکت کرده است. این یافته برخلاف فرضیات رایج پیشین هستند که مدعی است پرندگان در حال دور شدن از ثبات در پرواز برای بهبود قابلیت مانورپذیری هستند.

این مطالعه جدید و یافته های به دست آمده از آن، روند تکامل پرواز را روشن کرده و پایه و اساس یک مدل نظری از مانورپذیری پرندگان را ایجاد می کند. بر این اساس اعلام شد، پرندگان می توانند شکل بال خود را برای انجام برخی مانورهای هوایی خارق العاده تغییر دهند، اما پویایی این حرکات به سرعت در حال تغییر، هنوز به خوبی درک نشده است. به گزارش سیناپرس، برای کسب اطلاعات بیشتر در این رابطه، کریستینا هاروی و همکارانش ظرفیت شکل ‌گیری بال را در ۲۲ گونه پرنده مطالعه کردند.

آن ها دریافتند که شکل گیری بال به پرندگان اجازه می دهد تا اینرسی چرخشی و انحرافی خود را تغییر دهند. این پدیده شامل چرخش در محورهای طولی و عمودی بدن این موجودات می شود.

اعضای تیم تحقیقاتی فوق در مطالعات خود دریافتند که این تغییرات تأثیر کمی بر موقعیت مرکز ثقل پرندگان دارد. یافته های محققان گویای این واقعیت است که هفده گونه از این جانوران قادر به انتقال بین پرواز پایدار و ناپایدار هستند.

به گزارش سیناپرس،اگرچه مطالعات قبلی نشان داده‌اند که پرندگان مدرن ممکن است قادر به پرواز پایدار باشند اما به طور گسترده تصور می ‌شود که پرندگان برای افزایش مانورپذیری ناپایدار در زمین و چرخش حول محور بال به بال خود تکامل یافته ‌اند. این مطالعه روایت جدیدی را در زمینه روند تکامل پرندگان مطرح و پیشنهاد می ‌کند که فشارهای تکاملی ممکن است توانایی تغییر بین پیکر بندی‌ های پایدار و ناپایدار را حفظ کند.

این یافته ها همچنین یک حلقه گمشده برای محققانی که مایل به توسعه یک نظریه ریاضی در مورد مانورپذیری پرواز پرندگان هستند، فراهم می کند. به گزارش سیناپرس، تئوری مشابهی در حال حاضر برای هواپیما وجود دارد، اما نمی ‌توان آن را بدون درک دقیق ویژگی‌ های اینرسی که این مطالعه جدید ارائه می ‌کند، در مورد پرندگان اعمال کرد.

مترجم: فاطمه کردی
منبع: natureasia

No tags for this post.
خروج از نسخه موبایل