نماد سایت خبرگزاری سیناپرس

گامی نو در تصویربرداری دقیق از تومورها

به گزارش سیناپرس؛ میکرو توموگرافی یا میکرو سی تی، یک روش تصویربرداری است که تصاویر سه بعدی دقیقی از ساختار داخلی نمونه‌ های با ابعاد کوچک تولید می ‌کند. محققان زیست‌ شناسی، پزشکی یا علوم مواد، می ‌توانند از این روش برای به دست آوردن اطلاعاتی در مورد ساختار و ویژگی ‌های نمونه ‌های بافت و مواد که در تشخیص‌ ها و سایر تحلیل ها مهم هستند، استفاده کنند.

میکرو سی تی، بر پایه تصاویر اشعه ایکس است که برای تشکیل یک تصویر سه بعدی بازسازی می شوند. بسته به نمونه، از روش های مختلف تصویربرداری اشعه ایکس برای دستیابی به دقیق ترین تصویر ممکن استفاده می شود. به گزارش سیناپرس؛ در اینجا وضوح، کنتراست و حساسیت روش استفاده شده، پارامتر های کلیدی محسوب می شوند.

در این میان، روشی به نام «تصویربرداری اشعه ایکس با کنتراست فاز» به طور خاص برای بررسی بافت های نرم مناسب است.به گزارش سیناپرس؛ این روش از شکست پرتوهای ایکس ناشی از ساختارهای نمونه استفاده می کند، تا کنتراست یا تضاد نوری بین این ساختارها را به دست آورده و بنابراین بافت نرم را با جزئیات بیشتری نسبت به روش های معمولی اشعه ایکس به تصویر بکشد.در بسیاری از روش‌ های کنتراست فاز، اجزای نوری، پرتوهای ایکس را در مسیر خود به سمت ردیاب تعدیل می‌کنند و به چیزی که با عنوان الگوی پراش به ردیاب، شناخته شده است، منجر می شوند.

محققان دانشگاه فنی مونیخ، اظهار داشته اند، که اگر این الگو را همراه با نمونه و بدون آن در پرتو اشعه ایکس مقایسه کنیم، انکسار پرتوهای ایکس روی نمونه، اطلاعاتی در مورد ویژگی‌ های آن به ما ارائه می ‌کند. به گزارش سیناپرس؛ تاکنون از سازه ‌های ناکارآمدی مانند کاغذ سنباده و ماسک‌ های جذبی برای این نوع تغییرات استفاده می ‌شده است، اما در این بین انواع شبکه های نوری نیز موجود هستند که می توانند مورد استفاده قرار بگیرند. 

شبکه های نوری جدید شبیه لنزهای کوچک عمل می کنند. این شبکه ها، اشعه ایکس را متمرکز می کنند تا نقاط ریزی تشکیل شود. این روش، امکان تجسم و تصویرسازی از تفاوت های کوچک در بافت را، با جزئیات بیشتر، فراهم می کنند. 

پژوهشگران، اکنون روش جدیدی را برای میکرو سی تی با کنتراست فاز، به وسیله تابش پرتو ایکس با درخشندگی بالا معرفی کرده‌اند. این فناوری مبتنی بر یک شبکه نوری جدید توسعه یافته است که با عنوان «روشنگر آرایه تالبوت» شناخته می شود. به گزارش سیناپرس؛ این روش، پیش نیازهای فنی لازم را برای کنتراست بالا ایجاد می کند. روش جدید، به شکل موثرتری نسبت به تعدیل کننده های معمولی مانند کاغذ سنباده، از مقدار تابش، استفاده می کند و زمان بررسی را به میزان قابل توجهی کاهش می دهد.

محققان فقوق می گویند با رویکرد جدید در کنار نرم افزار تجزیه و تحلیل بهینه سازی شده برای این منظور، ما توانسته ایم تصویربرداری و تجزیه و تحلیل را با میکرو سی تی به طور قابل توجهی بهبود بخشیم. 

فناوری جدید حساس تر از روش های قابل مقایسه در این زمینه است و در وضوحی بسیار بالا، به تصویر کشیدن بافت های نرم مثل تومورها با کنتراست بالاتر از قبل را امکان پذیر می کند.

فناوری جدید، می تواند برای بررسی طیف وسیعی از نمونه ها مورد استفاده قرار گیرد. محققان افزودند، که با این روش حتی می توان به طور همزمان، موادی که دارای ترکیبات بسیار متفاوت هستند، به تصویر کشید. 

به گزارش سیناپرس؛ این یافته ها که گامی نو در تصویربرداری فنی و پزشکی محسوب می شوند، در نشریه Optica منتشر شده اند.

ترجمه: سنا دلفیه
 

No tags for this post.
خروج از نسخه موبایل