نماد سایت خبرگزاری سیناپرس

فناوری های جدید هیجان انگیز در فصل جدید

به گزارش سیناپرس، در فصل جدید تمرکز روی آیرودینامیک خودروها در حال تغییر است. فرمول یک بیش از هر ورزش دیگری در جهان روی آیرودینامیک سرمایه ‌گذاری کرده است به طوریکه در تئوری، نیروی رو به پایین خودروی فرمول یک آنقدر قوی است که می ‌توان آن را در امتداد سقف یک تونل وارونه راند بدون اینکه سقوط کند!
پکیج‌های آیرودینامیک امسال شاهد بزرگ ‌ترین تغییر در دهه ‌های اخیر بوده‌اند. همچنین تغییرات عمده‌ ای در به کار گیری آن ها وجود دارد. با نگاهی به بال های عقب جدید خودروهای فصل ۲۰۲۲ می توان متوجه این تغییر شد.
سوخت سبز 
یک موتور فرمول یک، اوج پیشرفت دنیای موتور در صنعت اتومبیل محسوب می شود. سیلندرهایی که در طول یک دور برای به حرکت درآوردن پیستون های خود پنجاه هزار انفجار کوچک را تحمل می کنند و دمای داخل آن به ۲۷۵۰ درجه سانتی گراد می رسد. اما سوخت موتورها در این فصل در حال تغییر هستند.

از سال ۲۰۲۲، فرمول یک با سوخت E10 کار خواهد کرد، به این معنی که ۱۰ درصد از مخلوط از اتانول ساخته شده از گیاهان است. این اتفاق حرکتی برای بهبود اعتبار زیست محیطی این ورزش است که البته با کاهش اندک قوای موتور همراه است.
ترکیب بنزین و سوخت زیستی احتمالا تا سال ۲۰۲۵ باقی خواهد ماند، اما کارشناسان F1 در حال حاضر مشغول بررسی نحوه استفاده از خودروها در آینده هستند. گفتنی است که فرمول E دارای مجوز انحصاری در مسابقات الکتریکی است، بنابراین تیم ها باید در آینده به سمت گزینه های سبز بروند.

گزینه های پیشرو به سمت استفاده از انرژی هیدروژن یا سوخت‌های مصنوعی که از فرآیندهای شیمیایی، اغلب با انرژی های تجدید پذیر به جای نفت خام برای تولید بنزین استفاده می ‌کنند، هستند. در حال حاضر، تیم‌ها به دنبال استفاده از این سوخت ها برای مسابقه ۲۴ ساعته لمان هستند.

فاش شدن اسرار ورزشی 

فرمول وان یک ورزش توام با مهندسی است. جای تعجب نیست که تیم‌ ها میلیون‌ها دلار را صرف استخدام بهترین ذهن‌های جهان می ‌کنند تا به ترفند ها و تاکتیک ‌های هوشمندانه‌ ای بیاندیشند که می ‌تواند به آنها برتری دهد.
در فصل پیش رو جلسات فنی اجباری نمایش و گفتگو وجود خواهد داشت که تیم ها باید توضیح دهند که چگونه خودروی خود را تغییر داده اند. در تئوری، این امر باید مانع دستیابی تیم ها به یک فناوری هوشمند ناشناخته شود.

اگرچه تغییرات هوشمندانه اغلب ممنوع هستند، اما همچنان می توانند به روش های شگفت انگیزی مفید واقع شوند. در اواخر دهه ۲۰۰۰ ، شرکت ویلیامز یک سیستم بازیابی انرژی جنبشی (KERS) را با استفاده از ترمزهای خود برای به حرکت درآوردن چرخ طیار خلق کرد که می ‌توانست انرژی ذخیره کند. اگرچه این روش با مدل های دیگری در مسابقات جایگزین شد، اما این ایده امروزه توسط اتوبوس های لندن برای کارآمدتر کردن آنها استفاده می شود.

خودروهایی با مواد طبیعی

اگر مواد مورد استفاده برای ساخت یک ماشین فرمول یک را فهرست کرده باشید، احتمالاً انواع مختلف فلز در صدر لیست شما قرار خواهند گرفت. اما از سال ۲۰۲۱، مقررات اجازه استفاده از کتان، کنف، پنبه و بامبو را در خودروها داده است. مک لارن قبلاً این کار را روی صندلی ‌های راننده خود آزمایش کرده است و صندلی لاندو نوریس کاملاً از الیاف کتان تقویت ‌شده ساخته شده است. این یک تغییر مدرن بر روی همان موادی است که هزاران سال است از آن برای بافتن سبد استفاده می ‌کنیم و هیچ دلیلی وجود ندارد که این فناوری در جای دیگری نیز مورد استفاده قرار نگیرد. 

افزایش ایمنی 

فرمول یک در گذشته یکی از خطرناک ترین ورزش های روی زمین بود. با این حال، خودروهای امروزی ایمن تر از همیشه بوده و در تصادفات بزرگ آسیب کمتری می بینند. درست مانند تصادف رومن گروژان در پیست بحرین در سال ۲۰۲۰ که محافظ نواری از جنس تیتانیوم از سر راننده در برابر خطر محافظت کرد.

گفتنی است که خودروهای ۲۰۲۲ می توانند در مقابل ۵۰ درصد انرژی بیشتر در تصادف از جلو و حدود دو برابر بیشتر در برابر ضربه از طرفین، نسبت به مدل های سال گذشته بیشتر مقاومت کنند. خودروسازان همچنین تغییراتی را در مخزن سوخت ایجاد کرده ‌اند که از انفجار جلوگیری می کند.

به گزارش سیناپرس، این تغییرات ایمنی همیشه برای وسایل نقلیه جاده ای درس هایی به همراه دارد، از جمله به بازار آمدن تجهیزات ایمنی ارزان تر و قوی تر و حتی ضربه گیرهای بسیار کارا و قویتر برای استفاده در کنار جاده ها برای جذب ضربه و فشار ناشی از تصادف.

مترجم: محسن فلاحی پناه
منبع: sciencefocus
 

No tags for this post.
خروج از نسخه موبایل