نماد سایت خبرگزاری سیناپرس

همه گیری کرونا باعث اختلال خواب در سطح جهانی شده است

به گزارش سیناپرس، انسان در هنگام خواب تسلط بر شرایط خود نداشته و زمان خواب برای ما تقریبا ناشناخته است. این موضوع در حالی است که سایر اقدامات در طول روز مانند کار کردن، ورزش ، خوردن غذا و … در کنترل ماست ولی خواب عملاً یک رویداد غیرواقعی برای خودآگاه انسان محسوب می شود.

یافته های جدید پژوهشگران نشان می دهد همه گیری کرونا الگوی جهانی خواب را تغییر داده است. در مجموع طی این دوره ما نرخ بالاتری از بی خوابی را تجربه کرده ایم.

طی یک مطالعه در این رابطه، ۲۲ هزار و ۳۳۰ بزرگسال از ۱۳ کشور مختلف تحت بررسی قرار گرفته و الگوهای خواب این افراد در دوره قبل و در طول همه گیری کرونا مقایسه شد. به گزارش سیناپرس،نتایج این پژوهش  که در مجله تخصصی Sleep Medicine منتشر شد، شگفت‌انگیز بود.

بر این اساس پژوهشگران دریافتند در مراحل اولیه همه گیری، 36.7 درصد از پاسخ دهندگان علائم بالینی بی خوابی را تجربه کرده و 17.4 درصد معیارهای اختلال بی خوابی را داشتند. این نرخ ها دو برابر سطوح قبل از همه گیری بود. به گزارش سیناپرس، در حالی که اختلال بی خوابی در سراسر جهان افزایش یافته است، این اختلال در برزیل، بریتانیا، کانادا، ایالات متحده، لهستان و نروژ به بالاترین میزان خود رسیده است.

مطالعه بین المللی دیگری که در مجله تخصصی The Lancet منتشر شده است، نشان می دهد که متخصصان مراقبت های بهداشتی در دوره کرونا دو برابر بیشتر از جمعیت عادی اختلالات خواب را تجربه می کنند.

رویداد های استرس‌ زای زندگی در میان عوامل اصلی مرتبط با مشکلات خواب قرار دارند و همه‌ گیری موارد زیادی از این استرس ها را به همراه داشت: تحولات اقتصادی، چالش‌ های مراقبت از کودک، انزوا، و – البته خود ویروس کرونا.به گفته متخصصین، بحران خواب، بحران سلامت روان را تشدید کرد. به گزارش سیناپرس،افرادی که به طور منظم بد می خوابند دو برابر بیشتر در معرض ابتلا به اختلالات سلامت روان هستند. در همان مطالعه، 25.6 درصد از پاسخ دهندگان اضطراب و 23.1 درصد افسردگی را گزارش کردند.

به گزارش سیناپرس، در حالی که این مطالعه  روی تأثیرات بی خوابی بر سلامت روان متمرکز بود، اختلالات خواب سلامت جسمی را نیز به خطر می اندازد. افراد دارای اختلال خواب  با تهدیداتی جدی مانند بیماری قلبی و سکته رو به رو هستند.

 متاسفانه ارتباطی دایره‌ ای بین این سه مورد وجود دارد: افراد مبتلا به بی ‌خوابی بیشتر بیماری ‌های روحی و جسمی را تجربه می‌ کنند. افراد مبتلا به بیماری های روحی و جسمی نیز تمایل بیشتری به بی خوابی دارند.

مترجم: مریم عالمی
منبع: sciencefocus

No tags for this post.
خروج از نسخه موبایل