نماد سایت خبرگزاری سیناپرس

در دوره همه گیری بیشتر رویا دیدیم

به گزارش سیناپرس، بحران همه گیری کرونا دوره عجیب و غریبی را برای مردم سراسر جهان رقم زد. اتفاقات و واکنش های متفاوت و افزایش خواب دیدن و غیره،  دوره همه گیری را عجیب تر کرده است. 

بررسی ها نشان می دهد که به ویژه در ماه های اولیه شروع همه گیری، رویا دیدن از نوع واضح آن در بین مردم افزایش پیدا کرد. به نظر می رسد آن‌ ها در خواب به دنبال چاره‌ ای از استرس ناشی از بیماری همه‌ گیری بودند اما این مسئله در رویاهایشان منعکس شد. 
حال برخی از محققان این سوال را مطرح کردند که مردم در همه گیری بیشتر رویا دیدند یا فقط رویاهای بیشتری را به یاد می آوردند؟ 
در یک پروژه تحقیقاتی، پژوهشگران ۱۹ هزار و ۳۵۵ نفر در چهار قاره را مورد بررسی قرار دادند که نتایج چشمگیری را در بر داشت. آنچه مشخص بوده این است که مردم در سرتاسر جهان در ماه ‌های اولیه همه ‌گیری بیشتر از حد معمول رویاها را به یاد می ‌آوردند و مهمتر از آن اینکه رویاها لزوماً به کووید ۱۹ مرتبط نبودند.

هنگامی که اتفاقات خاص مانند جنگ، زلزله، یا بلایای طبیعی رخ می دهد، شدت رخداد آن لحظه، قدرت بیشتری را به رویاهای ما القا می کند و هنگامی که رویاهای ما شدیدتر می شوند، به احتمال زیاد آنها را بهتر به یاد می آوریم، حتی زمانی که آرزو می کنیم این کار را نکنیم.

به گزارش سیناپرس، قابل توجه است که این فقط یادآوری رویاها نیست که در طول همه گیری افزایش یافته، بلکه  اختلالات خواب نیز زیاد شده است. به گزارش سیناپرس، این مطالعات نشان داد افرادی که خواب های بیشتری را در طول همه گیری به یاد می آوردند، خواب ضعیف تری نیز داشتند و به طور کلی، افراد زیادی در طول همه‌ گیری خواب ضعیفی داشتند.

به گزارش سیناپرس، هر چه بیشتر از خواب بیدار می شویم، تمایل به یادآوری رویاهای بیشتری داریم، به همین دلیل است که یادآوری رویا با بی خوابی و خواب با حرکت سریع چشم (REM) مرتبط است.

رویاها دلیلی بر این است که مغز ما در حین خواب مشغول پردازش خاطرات و احساسات ما است، حتی زمانی که رویاهای خود را به خاطر نمی آوریم. تحقیقات نشان می ‌دهد که خواب با حرکت سریع چشم، مرحله ‌ای که بیشتر رویا می ‌بینیم، برای سلامت بیشتر و خلاقیت مهم است. خواب کافی، خواب با حرکت سریع چشم ذهن ما را تیزتر می کند.به گزارش سیناپرس، خیلی وقت ها خواب را با استراحت اشتباه می گیریم، انگار وقتی چشمانمان بسته می شود مغزمان خاموش می شود. اما کار مهم در طول خواب ادامه می یابد، کاری که به ما اجازه می دهد در هنگام بیداری عملکرد خوبی داشته باشیم.

به گزارش سیناپرس، پژوهش ها نشان می دهد که به تحقیقات بیشتری در مورد نقش رویاها در مقابله با بحران ها و همچنین نقش مهمی که خواب در سلامت روان ایفا می کند، نیاز داریم. بی خوابی که ما را از کیفیت خواب و پردازش هیجانی محروم می کند، اثراتی فراتر از خواب آلودگی ایجاد می کند. کابوس های واقعی ممکن است زمانی رخ دهند که ما به درستی نخوابیم.

مترجم: رضوان خندان
منبع: sciencefocus 

No tags for this post.
خروج از نسخه موبایل