نماد سایت خبرگزاری سیناپرس

معکوس کردن روند پیری با سلول های بنیادی

به گزارش سیناپرس به نقل از sciencealert، با پیر شدن بدن، کمردرد، استخوان ها خسته شده و خطر بروز بیماری ها افزایش می یابد. دانشمندان مدت ها به دنبال آن بوده اند که این دردها و علائم را متوقف کنند تا افراد به رغم بالا رفتن سن، زندگی طولانی تر و سالم تری داشته باشند. 

آنها تحقیقات جدیدی را روی برنامه ریزی دوباره و طولانی مدت سلول های موش ها انجام دادند و دریافتند که با این روش می تواند مدت عمر موش ها را با کاهش روند پیری افزایش دهند.

به گزارش سیناپرس،  این گروه تحقیقاتی دریافتند که بافت های کلیه و پوست در موش ها با این روش امن و مؤثر جوان شدند به این معنا که بیان ژن هایی که باعث التهاب، مرگ سلولی و واکنش استرسی می شوند، در این موش ها کاهش یافته اند.
پوست در این روش قادر به تکثیر بیشتر و ایجاد زخم و آسیب کم تر است؛ دقیقا اتفاقی که خلاف آن در سنین پیری رخ می دهد. به گزارش سیناپرس، ساعت های اپی ژنتیک این حیوانات که معیاری از الگوهای سطوح متیلاسیون DNA است و همین از عوامل پیری به شمار می رود، در این روش به عقب برمی گردد.

این روش علاوه بر مقابله با بیماری های مرتبط با افزایش سن، با بهبود عملکرد سلولی و انعطاف پذیری در موقعیت های بیماری های مختلفی چون بیماری های عصبی، از ابزارهای جدیدی برای بازسازی بافت و معکوس کردن روند پیری سلول ها استفاده می کند.

به گزارش سیناپرس، محققان در این روش از چهار پروتئین شناخته شده سلولی برای تنظیم بیان DNA استفاده کردند که در مجموع به «عوامل یاماناکا» شناخته می شوند.
اگرچه، می توان از این روش برای تبدیل سلول های بالغ به سلول های بنیادی استفاده کرد، اما محققان پیش از این نشان دادند که می توان از آن برای برنامه ریزی مجدد برای بازگردادن سلول ها به حالت جوانی استفاده کرد اما به طور کامل به سلول بنیادی تبدیل نشد.
اگر این فرآیند در سلول های کافی در بدن حیوان انجام شود، می تواند منجر به جوان تر شدن ساعت اندام های بدن موش ها منجر شود. به گزارش سیناپرس، محققان در تحقیقات جدید از سه روش متفاوت استفاده کردند. اولین کارآزمایی کوتاه بود و در آن، یک گروه در سن 25 سالگی (معادل 80 سالگی) به مدت یک ماه با این فاکتورها تحت درمان قرار گرفتند. 
گروه های دوم و سوم هم درمان های درازمدتی را پشت سر گذاشتند. یکی از گروه ها (معادل سن 50 تا 70 سالگی) بین 15 تا 22 ماه و گروه دیگر (معادل 35 تا 70 سالگی) هم بین 12 تا 22 ماه تحت درمان قرار گرفتند. 

در موش هایی که یک ماه تحت درمان بودند، از نظر سن و سال تغییری را تجربه نکردند اما دو گروهی که به مدت طولانی تری تحت درمان قرار گرفتند، نشانه هایی از جوان سازی بدون افزایش خطر ابتلا به سرطان یا دیگر مشکلات سلامت را تجربه کردند. به گزارش سیناپرس، نشانه هایی وجود دارد که برنامه ریزی های طولانی مدت این امید را افزایش داده که بتوانند روند پیری را در موش ها و در نهایت در انسان ها کاهش دهند. 
نتایج به دست آمده نشان داد موش هایی که یک ماه تحت درمان بودند، هیچ تأثیری از نظر کاهش روند پیری در بدن آنها مشاهده نشد اما دو گروه دیگری که درمان های طولانی مدتی را پشت سر گذاشتند، نشانه هایی از جوان سازی را بدون بالا رفتن خطر ابتلا به سرطان و مشکلات دیگر تجربه کردند. 
مترجم:ندااظهری

No tags for this post.
خروج از نسخه موبایل