نماد سایت خبرگزاری سیناپرس

در تعطیلات کار نکنید

به گزارش سیناپرس، پروفسور کیتلین وولی (Kaitlin Woolley) استادیار علوم رفتاری در دانشکده اقتصاد لندن به بررسی تأثیر کار  یا مطالعه در زمان ‌های فراغت پرداخته و معتقد است که اگر با اینکه ۴۰ ساعت در هفته کار می ‌کنید، باز هم در زمان های مرخصی یا تعطیلات مشغول کار هستید، این امر می‌ تواند باعث احساس لذت کمتر از کارتان شود.
پروفسور وولی می افزاید: گاهی اوقات توانایی کار در زمانی که می خواهیم می تواند بر احساس ما در مورد کارمان نیز تاثیر بگذارد.
برای سنجش این موضوع، یک آزمایش روی دانشجویان مختلف دانشگاه کرنل انجام شد. محققان به نیمی از دانشجویان یادآوری کردند که در تعطیلات مشغول مطالعه باشند، در حالی که نیمی دیگر این یادآوری را دریافت نکردند. به گزارش سیناپرس، سپس تیم تحقیقاتی انگیزه درونی هر دانشجو را در رابطه با تکالیف اندازه‌ گیری کرد. به طور خاص، پژوهشگران از دانشجویان پرسیدند که چقدر تکالیف خود را سرگرم کننده، لذت بخش، جالب یا جذاب می دانند.

به گزارش سیناپرس، دانشجویانی که در تعطیلات درس می ‌خواندند، گزارش دادند که کارشان ۱۵ درصد کمتر لذت‌ بخش بوده است. آزمایش دیگر از یک یادآوری تقویم ساده استفاده کرد. هنگامی که گروهی از کارمندان تمام وقت تقویمی را دیدند که به آنها یادآوری می ‌کرد که در روز تعطیل رسمی باید کار کنند، این امر لذت کار در آن روز خاص را ۹ درصد کاهش داد. 
آزمایش سوم شامل بررسی کارمندان در یک روز وسط هفته و مقایسه آن با روز آخر هفته بود. به برخی از آن کارمندان در روز آخر هفته یادآوری شد که امروز آخر هفته است، در حالی که به بخشی دیگر هیچ یادآوری نشد. نتایج نشان داد که گروه یادآوری شده دارای انگیزه و رضایت کمتری نسبت به گروه دیگر در محل کار بود.

پژوهشگران این مطالعه بر این باورند که تأثیر بی انگیزگی ناشی از کار یا مطالعه در زمان استراحت با مفهوم تعطیلی جمعی یا لذت بردن از وقت آزاد در زمانی که دوستان و خانواده نیز تعطیل هستند، ارتباط دارد.

پروفسور وولی توضیح می ‌دهد: مزای واقعی تعطیلات آخر هفته یا مرخصی این است که نه تنها من مرخصی دارم، بلکه خانواده و دوستانم نیز مرخصی دارند و بنابراین موضوعی که ما به مدیران پیشنهاد می کنیم این است که به گونه ای تغییر ایجاد کنید تا مردم احساس کنند با افراد دیگر در آن شریک هستند.

به گزارش سیناپرس، ایده تعادل بین کار و زندگی مدت‌ها قبل از اینکه کرونا افراد زیادی را مجبور به کار از اتاق نشیمن کند وجود داشت، اما اهمیت جدا کردن شغل از بقیه زندگی‌ امروزه اهمیت ویژه ‌ای دارد. متأسفانه، زمانی که خانه و دفتر یکی هستند، قطع ارتباط برای بسیاری، دشوارتر است.

شرح کامل این پژوهش و یافته های حاصل از آن در آخرین شماره مجله تخصصی Organizational Behavior and Human Decision Processes منتشر شده است.

مترجم: مهدی فلاحی پناه

No tags for this post.
خروج از نسخه موبایل