نماد سایت خبرگزاری سیناپرس

حملات تروریستی باعث افزایش سرطان می شود

به گزارش سیناپرس، یافته های جدید پژوهشگران نشان می دهد نخستین افراد درگیر با فاجعه حمله به برج های مرکز تجارت جهانی با شواهدی از جهش های مرتبط با سرطان خون مواجه شده اند.

به گزارش سیناپرس، در طول فرایند پیری، جهش در سلول های خونی به عنوان بخشی از پدیده ای به نام  خون سازی کلونال  رخ می دهد. البته بار این جهش بیشتر در سلول های خونی مضر بوده و متاسفانه خطر ابتلا به سرطان خون، بیماری های قلبی عروقی و سایر اختلالات را افزایش می دهد.

به همین دلیل تیمی از پژوهشگران به سرپرستی آمیت ورما به بررسی این موضوع پرداختند که آیا قرار گرفتن در معرض محیطی با مواد سرطان ‌زای بالقوه موجود در محل فاجعه مرکز تجارت جهانی می‌ تواند منجر به افزایش سطوح جهش ‌های مرتبط با خون ‌سازی کلونال در اولین پاسخ‌دهندگان شود یا خیر.

به گزارش سیناپرس، در این مطالعه نمونه خون از ۴۸۱ فرد حاضر در فاجعه مرکز تجارت جهانی شامل ۴۲۹  آتش نشان و ۵۲ کارمند خدمات فوریت های پزشکی گرفته شده و برای تجزیه و تحلیل ۲۳۷ ژن که اغلب در سرطان خون جهش می یابند، استفاده شد. 

پژوهشگران در مطالعات خود دریافتند این افراد با جهش بالاتر در تعداد قابل توجهی از فاکتورهای خونی مواجه شده اند و این میزان فارغ از سن ، جنسیت و نژاد در بین افراد حاضر در این محل حدود ده درصد بیشتر بود.به گزارش سیناپرس، مطابق با این یافته ها، درمان موش ها با ذرات معلق به دست آمده از سایت مرکز تجارت جهانی باعث ایجاد جهش در سلول های مغز استخوان شد.

نویسندگان نتیجه می ‌گیرند که این یافته‌ ها شواهد مستقیمی را ارائه می‌ دهند که اولین پاسخ ‌دهندگان به فاجعه مرکز تجارت جهانی دارای بار جهشی افزایش ‌یافته‌ ای هستند که در سطحی فراتر از آنچه در طول پیری طبیعی انتظار می‌رود منجر به بروز سرطان و سایر انواع بیماری‌ ها خواهد شد.

به گزارش سیناپرس، شرح کامل این پژوهش و یافته های به دتس آمده از آن در آخرین شماره مجله تخصصی Nature Medicine منتشر شده است.

مترجم:ناصر پورقدیمی

No tags for this post.
خروج از نسخه موبایل