نماد سایت خبرگزاری سیناپرس

استفاده از هوش مصنوعی و رباتیک برای درمان آسیب های نخاعی

به گزارش سیناپرس، مطالعه‌ای که اخیرا در نشریه Advanced Healthcare Materials منتشر شده است، جزئیات تثبیت پیشگامانه آنزیمی به نام کندرویتیناز ABC  یا ChABC توسط یک تیم تحقیقاتی را نشان می‌دهد که راه درمانی جدیدی را برای بیمارانی که با آسیب‌های نخاعی مقابله می‌کنند، نوید می دهد.

به گفته محققان این پروژه در دانشگاه راتگرز نیوبرانزویک واقع در نیوجرسی آمریکا، این مطالعه یک دستاورد علمی بزرگ است.به گزارش سیناپرس، زیرا جزو اولین دفعاتی است که از هوش مصنوعی و رباتیک برای فرموله کردن پروتئین های درمانی بسیار حساس و گسترش فعالیت آن ها به میزان زیادی استفاده شده است. 

آسیب‌ های طناب نخاعی می‌تواند بر سلامت جسمی، روانی و اجتماعی-اقتصادی بیماران و خانواده‌هایشان تأثیر منفی زیادی بگذارد. بلافاصله پس از بروز این آسیب، یک آبشار ثانویه از التهاب، بافت زخمی متراکمی را ایجاد می کند که می تواند بازسازی بافت عصبی را مهار کرده و از آن جلوگیری کند.

آنزیمی که در این مطالعه با موفقیت تثبیت شد، یعنی ChABC، می تواند مولکول های بافت زخمی را تضعیف کرده و بازسازی بافت را تقویت کند.به گزارش سیناپرس، اما این آنزیم در دمای طبیعی 37 درجه بدن انسان، بسیار ناپایدار است و در عرض چند ساعت، تمام فعالیت خود را از دست می دهد. 

پژوهشگران افزودند، که این امر مستلزم تزریق های متعدد و گران قیمت در دوزهای بسیار بالا برای حفظ اثربخشی درمان است.به گزارش سیناپرس، کوپلیمرهای مصنوعی، قادرند به دور آنزیم هایی مانند ChABC بپیچند و آنها را در ریزمحیط های مختلف تثبیت کنند. 

در این راستا و به منظور تثبیت آنزیم فوق، محققان از یک روش مبتنی بر هوش مصنوعی با رباتیک حمل مایع، برای ترکیب و آزمایش توانایی کوپلیمرهای متعدد جهت تثبیت ChABC و حفظ فعالیت آن در 37 درجه سلسیوس استفاده کردند.

به گزارش سیناپرس، آن ها توانستند چندین کوپلیمر را شناسایی کنند که عملکرد خوبی داشتند و گزارش داده اند، یک ترکیب کوپلیمر حتی 30 درصد از آنزیم را تا یک هفته حفظ می کند، که نتیجه امیدوارکننده ای برای بیمارانی است که به دنبال مراقبت درمقابل آسیب های نخاعی هستند.

ترجمه: سنا دلفیه
 

No tags for this post.
خروج از نسخه موبایل