نماد سایت خبرگزاری سیناپرس

دسترسی به عکس های قبل و بعد از رانش زمین درکوه ها کمتر از ۲۴ ساعت

به گزارش سیناپرس، دکتر پاسکال سیرگی (Pascal Sirguey) دانشیار دانشکده نقشه برداری در دانشگاه اوتاگو در این باره گفت: پیش از این، پردازش چنین تصاویر ماهواره ای ممکن بود هفته ها طول بکشد.

او افزود: پس از طوفان های شدید در پارک ملی Aoraki-Mt Cook در ماه فوریه که منجر به رانش های متعدد شد، محققان یک آزمایش بلادرنگ از این قابلیت را انجام دادند. در ادامه محققان توانستند در عرض ۲۴ ساعت، یک لایه لغزنده زمین و رانش  ۷۰۴ هزار متر مکعبی را که بیش از یک کیلومتر طول داشت، شناسایی کنند.

دکتر سیمون کاکس (Simon Cox) دانشمند و پژوهشگر ارشد GNS، گفت: مجموعه داده‌های جدید زمین شناسان را قادر می‌ سازد تا حجم فروپاشی هر رانش زمین و مسافتی را که طی می ‌کند را تعریف کرده و از آن آگاه شوند.

وی افزود: در بسیاری از موارد، ما همچنین می‌ توانیم دلیل و میزان رانش را قبل از فروپاشی ببینیم که بازگو کننده دلیل این رویداد خواهد بود.

او همچنین گفت: پیش از این، گزارش ‌های رانش زمین براساس گزارش‌ های موقت از کوه ‌نوردان، شرکت های هواپیمایی و همچنین حدس‌ های علمی بود. اکنون GNS می ‌تواند احتمال خطر را در مکان‌ های مسکونی و مسیرهای کوهستانی ارزیابی کند.

سالی جونز مدیر عملیات این پروژه گفت: این اطلاعات بسیار با اهمیت بوده و باعث تغییر وضعیت فعلی می شود.
دکتر سیرگی در ادامه توضیح داد که این تصاویر سه بعدی از دو ماهواره ایرباس معروف به Pléiades گرفته شده است. او افزود که آنها بیش از یک دهه در مدار بوده اند و تصاویری با وضوح و دقت ۵۰ سانتی متر ارائه می دهند.

این نوآوری ‌ها زمان پردازش را از هفته‌ ها به یک شبانه روز کاهش داده اند. سیرگی و همکارانش از یک مرکز ابررایانه ‌ای در نیوزلند به نام NeSI برای ایجاد خط ارتباط فتوگرامتری خودکار استفاده کردند که تصاویر با وضوح بالا در سال ۲۰۱۷ را با تصاویر گرفته شده در امسال، درست پس از رانش زمین مقایسه می کرد.

کاکس در مورد موضوع فوق گفت: کار در حال حاضر بر روی کوه‌ها متمرکز شده، جایی که نرخ سریع تغییر چشم ‌انداز و اقلیم زمینه کاملی را فراهم می‌ کند. اما روش ‌ها، مجموعه داده‌ها و آموخته ها را می ‌توان به جاهای دیگر صادر و از آن ها استفاده کرد.

وی افزود: این تصاویر همچنین بینش هایی را در مورد عمق برف و یخ ارائه می دهد، زیرا تغییرات آب و هوایی باعث کاهش جرم می شود. میزان رانش زمین ممکن است در حال افزایش باشد و توام شدن آن با ذوب یخ ها نیاز به مطالعات بیشتری دارد.

به گزارش سیناپرس، ایرباس که بیشتر به عنوان تولید کننده جت های مسافربری شناخته می شود، ماموریت های ماهواره ای زیادی را در دست اجرا دارد، از جمله ماموریتی به نام Pléiades Neo که در آن تصاویری با وضوح حدود ۳۰ سانتی متر ارائه می دهد. برای این ماموریت، دو ماهواره از چهار ماهواره به فضا پرتاب شده اند و دو ماهواره دیگر نیز امسال به فضا پرتاب خواهند شد.

مترجم: کاظم فلاحی پناه
منبع: stuff
 

No tags for this post.
خروج از نسخه موبایل