کاهش 50 درصدی آلاینده ها با حسگرهای جاده ای

به گزارش سیناپرس به نقل از newscientist، آلودگی مونوکسید کربن و اکسید نیتروژن در هنگ کنگ از زمان معرفی نخستین طرح جهانی برای شناسایی و اصلاح وسایل نقلیه آلاینده به شدت کاهش یافته است.

محققان این کشور با استفاده از حسگرهای کنار جاده ای، وسایل نقلیه با بالاترین میزان آلایندگی را شناسایی کرده و صاحبان خودرو را مجبور می کنند عیب آن را اصلاح کنند. این کار به کاهش آلودگی هوا کمک کرده است.

وسایل نقلیه ای که با بنزین و دیزل حرکت می کنند، موادشیمیایی مضری را مانند مونوکسید کربن، اکسید نیتروژن و هیدروکربن ها را ساطع می کنند.به گزارش سیناپرس، خودروهای جدید مجهز به فناوری هایی برای کاهش این آلاینده ها و انتشار آنها در محیط زیست هستند اما این خودروها هم به مرور زمان آلاینده می شوند. بسیاری از خودروهای قدیمی تر هم هنوز در جاده ها و خیابان ها تردد دارند که تا حد زیادی محیط را آلوده می کنند.

به گزارش سیناپرس، هنگ کنگ برای شناسایی خودروهای آلاینده، حسگرهایی را در رمپ های بزرگراه ها نصب کرده است که در آن از اشعه مادون قرمز و اشعه های ماوراءبنفش برای تعیین میزان آلاینده هایی چون مونوکسید کربن، اکسید نیتروژن و هیدروکربن ها در خروجی اگزوز وسایل نقلیه استفاده می کنند.

دوربین، تصویر پلاک وسایل نقلیه آلاینده را ثبت می کند و از این طریق اخطاری برای صاحب خودرو ارسال می شود. به گزارش سیناپرس، صاحبان خودرو باید پیش از بازگشت دوباره به خیابان و جاده، وسایل نقلیه خود را تعمیر کرده و تست انتشار آلاینده را پاس کنند.

به گزارش سیناپرس، یکی از محققان دانشگاه فنی سیدنی در استرالیا، این طرح از سال 2014 در هنگ کنگ اجرایی شده و تا امروز بیش از 16 هزار خودرو با قدرت آلایندگی بالا شناسایی شده است که از این بین، 96 درصد آنها تعمیر شده و توانسته اند تست های انتشار آلاینده را با موفقیت پاس کنند.

شواهد حاکی از آن است که اجرای این طرح به سرعت توانست کیفیت هوا را در این شهر بهبود بخشد. در سال 2015، نظارت های مستقل نشان داد که میانگین غلظت مونوکسید کربن و اکسیدهای نیتروژن در مکان های کنار جاده ای نسبت به سال 2012 به ترتیب 26 و 27 درصد کاهش داشته است.

همچنین به گزارش سیناپرس، آمار و ارقام یک برنامه نظارتی جداگانه، در قالب فهرست انتشار آلاینده هوای هنگ کنگ، نشان می دهد که انتشار مونوکسید کربن و اکسید نیتروژن از حمل و نقل جاده ای بین سال های 2012 تا 2015 به ترتیب 50 و 34 درصد کاهش داشته است که تأثیر به سزایی روی بهبود کیفیت هوای این شهر گذاشته است.

مترجم:ندااظهری