خوزستان همچنان مورد بی مهری است

به گزارش سیناپرس، اکنون کشور ایران به علت قرار گرفتن به روی کمربند خشک و نیمه خشک جهان، به طور مداوم در معرض وقوع طوفان های گرد وغبار است؛ طوفان هایی که گاهی منشا خارجی دارند. در این میان استان های غربی کشور به ویژه استان خوزستان طی چند سال اخیر به شدت درگیر این پدیده بوده اند.

طی چند روز اخیر نیز شاهد بروز پدیده ریزگردها در استان خوزستان بوده ایم؛ مردمی که سال ها محنت جنگ را بر دوش کشیده اند و طی یک دهه اخیر رنجی دیگری بر آن متحمل شده است. گویا رنج و محنت مردم این دیار پایان ندارد و داستان هجوم ریزگردها و سلامتی مردم این سرزمین تنها در ابتدا برای مسوولان بسیار داغ بود و اکنون مردم شهید پرور این سرزمین باید هر تابستان و زمستان در میان انبوهی از ذرات معلق هوا زندگی کنند.

دکترعلیرضا زراسوندی، استاد تمام دانشگاه شهید چمران اهواز و پژوهشگر علم ژئوشیمی گرد وخاک در این خصوص به سیناپرس گفت: ما از سال 1385 پیرامون مکان یابی گرد و خاک منابع داخلی و خارجی استان خوزستان تحقیقاتی انجام داده‌ایم. سازمان محیط زیست وقت و مدیران کل استان خوزستان نیز در این زمینه کمک های بسیار خوبی انجام و پروژه های مشترکی نیز با دانشگاه شهید چمران اهواز انجام داده اند.

این دکترای زمین شناسی اقتصادی افزود: گرد و غبارهای استان خوزستان و جنوب غرب کشور ناشی از دو منبع داخلی و خارجی است. در یک زمان کانون داخلی و زمان دیگر کانون خارجی شدت پیدا می کند از اینرو در فصل تابستان و در فصل زمستان شاهد شدت گرد و غبارها در کشور هستیم . اهمیت این موضوع باعث شد که ما در دانشگاه شهید چمران اهواز مطالعات و اقداماتی پیرامون مکان یابی کانون های داخلی و خارجی انجام دهیم.

این پژوهشگر برگزیده ادوار مختلف دانشگاه شهید چمران اهواز  اظهارداشت: در حال حاضر برای مکان یابی کانون های خارجی ارتباطات بین المللی و دیپلماسی علمی بسیار مهم است. ما برای رفع این مساله باید ارتباط خوبی با کشورهای غربی ایران از جمله عراق، سوریه، اردن و عربستان داشته باشیم.

رئیس پیشین بنیاد نخبگان استان عنوان کرد: اکنون تقریبا 700 هزار هکتار کانون داخلی در جنوب شرق و غرب شهر اهواز شناسایی شده است.همچنین کارهایی نیز برای احیا، بازدارندگی و جلوگیری از تبدیل شدن این مناطق به مناطق بحرانی انجام داده ایم اما متاسفانه حدود 100 تا 120 هزار هکتار از این مناطق به شدت بحرانی هستند و بودجه ای که برای این مناطق در نظر گرفته شده نیز نیازمند تدوام سالانه دارند.

وی به سیناپرس گفت: ما تصور می کردیم که بروز پدیده گرد و غبار تنها یک یا دو سال به طول انجامد اما گرد و خاک یک فرایند طبیعی است. طبیعت به ما می گوید که این پدیده چه زمانی آغاز و چه هنگامی پایان پیدا می کند.

زراسوندی خاطر نشان کرد: متاسفانه در این زمینه غفلت کرده ایم از اینرو باید برای پیشگیری از بروز این پدیده پروژه های مدیریت و کنترل منابع کانون های داخلی پیگیری شود. دیپلماسی علمی مان با کشورهای همسایه به ویژه عراق نیز باید مجددا از سر گرفته شود.

استاد تمام دانشگاه شهید چمران اهواز اظهار کرد: مهمترین اقدام اصلی برای پیشگیری از بروز این پدیده در منابع داخلی استان خوزستان درختکاری است. در برخی از نواحی نیز اقداماتی پیرامون مالچ پاشی انجام شده است. این پروژه ها به خوبی در حال پیشروی بودند اما متاسفانه به دلیل مشکلات اعتباری و مالی اجرای این طرح ها توقف یافت که باید مجددا از سر گرفته شود. اصلا نباید وقفه ای برای اجرای این طرح ها صورت می گرفت. متاسفانه نگاه دولت ها و متخصصان به این مساله ممتد، استوار و پایدار نبوده است.

وی در پایان به سیناپرس گفت: اکنون مشکل اصلی ما شناسایی این منابع با کمک فناوری های نوین نیست. مشکل اصلی ما مدیریت و کنترل این منابع است که امیدواریم دولت اقداماتی پیرامون این مساله انجام دهد.

گفتگو: فرزانه صدقی

 

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا