نماد سایت خبرگزاری سیناپرس

فعالیت تلسکوپ اسپکتر ادامه دارد

به گزارش سیناپرس، در پی اعلام عدم همکاری آلمان با فعالیت های رصدخانه ای مشترک با روسیه، رشید سیونیایف، سرپرست علمی این پروژه، اعلام کرد که تلسکوپ ART-XC رصدخانه فضایی Spektr-RG روسیه علی رغم قطع همکاری  تلسکوپ eROSITA آلمان، به رصدهای خود ادامه خواهد داد.

وی در این رابطه تاکید کرد:  دانشمندان روسی در حال بحث در مورد برنامه فعالیت بیشتر Spektr-RG در شرایطی هستند که ART-XC به عنوان ابزار اصلی مورد استفاده قرار گیرد. اکنون ما این فرصت را داریم که از ART-XC برای اهدافی استفاده کنیم که مورد علاقه تیم علمی روسیه است، بدون اینکه لازم باشد هر حرکتی را با تیم آلمانی eROSITA هماهنگ کنیم.
به گفته وی، طرف آلمانی هیچ اطلاعاتی درمورد تصمیمات آینده خود و زمان از سرگیری این فعالیت ارائه نکرده است.
باید توجه داشت که طول عمر Spektr-RG حداقل شش سال تخمین زده می شود که دو و نیم سال از این بازه زمانی  گذشته است.

رشید سیونیایف در این رابطه تاکید کرد:  من امیدوارم که وضعیت بهبود یابد و eROSITA قبل از طول عمر فضاپیما فعالیت خود را از سر بگیرد. به گزارش سیناپرس، تلسکوپ Spektr-RG در طول دو سال و نیم کار خود چهار اسکن کامل از هشت اسکن برنامه ریزی شده را انجام داد که در حال حاضر یک سوم اسکن پنجم نیز تکمیل شده است.

گفتنی است روز شنبه، دیمیتری روگوزین، مدیر عامل آژانس فضایی روسیه گفت که طرف آلمانی اخطاریه ای برای توقف فعالیت خود در تلسکوپ آزمایشگاه فضایی Spektr-RG ارسال کرده است.به گزارش سیناپرس، پیش از این اعلام شده بود که Spektr-RG یک پروژه مشترک روسی و آلمانی با هدف نقشه برداری از تمام ساختار های عظیم در کیهان قابل مشاهده در پرتوهای ایکس  است و این پروژه را می توان یک بررسی گسترده کیهان با وضوح طیفی و زاویه ای بی سابقه محسوب کرد.

به گزارش سیناپرس،این پروژه با همکاری دانشمندان روسیه و آلمان پیگیری شده و eRosita ساخته شده توسط موسسه ماکس پلانک برای فیزیک فرازمینی (آلمان) و ART-XC که توسط موسسه تحقیقات فضایی آکادمی علوم روسیه ساخته شده بود.
در خاتمه گفتنی است در اواخر اکتبر ۲۰۱۹، این تلسکوپ و فضاپیما به محل کار خود در نقطه لاگرانژ (نقطه برخورد برابر نیروهای گرانشی و گریز از مرکز) منظومه خورشید – زمین واقع در فاصله یک و نیم میلیون کیلومتری از زمین رسید. به گزارش سیناپرس، این نقطه برای مشاهدات طولانی از کل کیهان مناسب است زیرا خورشید، زمین و ماه همیشه در یک سمت از فضاپیما باقی می ماند.

مترجم: سید یوسف دراوی زاده
منبع: tass

No tags for this post.
خروج از نسخه موبایل