نماد سایت خبرگزاری سیناپرس

کاکائو سوء هاضمه ناشی از ورزش را درمان نمی کند

به گزارش سیناپرس، تحقیقات جدید انجمن شیمی آمریکا نشان می دهد که مصرف طولانی مدت کاکائو به طور معمول کمک چندانی به کاهش ناراحتی های گوارشی مرتبط با ورزش نمی کند. توجه به این نکته مهم است که این تحقیق فقط بر روی ورزشکاران مرد متمرکز شده است، بنابراین مطالعات بیشتری باید روی زنان نیز انجام شود.

نویسندگان این مطالعه تغییرات اندکی را در میکروبیوم روده ورزشکاران مرد مشاهده کرده و مشخص شد استفاده از کاکائو تاثیری در رفع درد شکمی ناشی از ورزش ندارد.

علائم رایج مرتبط با مشکلات معده ناشی از ورزش شامل اسهال، حالت تهوع، سوزش سر دل و گرفتگی شکم است. به گزارش سیناپرس، در موارد شدید برخی از ورزشکاران به دلیل ناراحتی روده مجبورند در اواسط مسابقه به کار خود خاتمه دهند.

در این میان برخی باورهای نادرست در این زمینه وجود دارد و برای درک بهتر این موضوع باید بدانیم چرا بسیاری از مردم بر این باورند که کاکائو می تواند مشکلات گوارشی ناشی از ورزش را کاهش دهد؟ به گزارش سیناپرس، تحقیقات قبلی نشان می دهد کاکائو برای معده مفید است، زیرا این ماده غذایی حاوی مقدار زیادی فلاونوئید است.

به گزارش سیناپرس، فلاونوئیدها هم فعالیت های آنتی اکسیدانی و هم خاصیت ضد التهابی را در روده تقویت کرده و حتی  در مطالعات متعدد حیوانی اثرات پرو بیوتیکی مصرف کاکائو روی میکروب های مفید روده نشان داده شده است. با این حال، تا کنون، تأثیر کاکائو بر فعالیت معده انسان واقعاً به روشی استاندارد و علمی ارزیابی نشده بود. 

 با در نظر گرفتن همه این موارد، تیم تحقیقاتی شروع به انجام یک آزمایش کاملاً کنترل شده و در عین حال واقع گرایانه برای مطالعه این موضوع کردند. در این پژوهش  مجموعه ای از ۵۴ ورزشکار مرد متناسب در یک آزمایش تصادفی کنترل شده با دارونما شرکت کردند. به گزارش سیناپرس، همه شرکت کنندگان به یک برنامه تمرینی سخت و شدید ۱۰هفته ای پایبند بودند. در طول دو ماه و نیم از این ورزشکاران خواسته شد که رژیم غذایی معمول خود را با کاکائو غنی از فلاونوئید یا پودر نشاسته پلاسبو مخلوط در شیر نیمه‌ چرب تکمیل کنند. هر دو گروه هر روز صبح کاکائو خود را با صبحانه مصرف می کردند.
در شروع و پایان دوره ۱۰ هفته ای همه ورزشکاران تحت یک تست دویدن با استقامت بالا قرار گرفتند. در هر دو گروه، علائم گوارشی ورزشکاران در پایان ۱۰ هفته نوسان نداشت، این موضوع نشان می ‌دهد که مصرف کاکائو در بهبود مشکلات گوارشی ناشی از ورزش تأثیر چندانی ندارد و در مورد میکروبیوم روده، پلاسما و متابولیت های مدفوع نیز تنها تغییرات یا اثرات جزئی مشاهده شد.

به گزارش سیناپرس، نویسندگان این مطالعه هشدار می ‌دهند که رژیم‌ های غذایی معمول ورزشکاران، که شامل مقدار زیادی میوه و سبزیجات است، ممکن است برخی از فواید کاکائو را پنهان کرده باشد. با این حال، آنها در نهایت به این نتیجه رسیدند که به نظر نمی رسد کاکائو ابزار موثری برای جلوگیری از مشکلات معده مرتبط با ورزش باشد.

شرح کامل این مطالعه در آخرین شماره مجله تخصصی Agricultural and Food Chemistry منتشر شده است.

مترجم: حمید تعالی

No tags for this post.
خروج از نسخه موبایل