تولید گوجه فرنگی باکیفیت با مصرف آب کمتر

به گزارش سیناپرس، محققان دانشگاه سویل اسپانیا در یک فعالیت پژوهشی جدید، تاثیر کاهش میزان آب آبیاری را بر محصول گیاه گوجه فرنگی تجزیه و تحلیل کرده و نتیجه گرفته اند که تکنیک موسوم به کم‌آبیاری، نه تنها کیفیت تجاری محصول  شامل رنگ، اندازه، وزن، سفتی و محتوای قندها را کاهش نمی دهد، بلکه می تواند محتوای ترکیبات مهمی مانند کاروتنوئیدها را نیز سه برابر کند.
در حال حاضر، چالش اصلی صنعت کشاورزی و مواد غذایی، تولید پایدار غذای سالم در راستای اهداف توسعه پایدار سازمان ملل متحد و سایر سیاست های ملی و اروپایی است.به گزارش سیناپرس،  بدین منظور با توجه به منابع رو به کاهش جهان از جمله آب، هم از نقطه نظر اقتصادی و هم برای کمک به تغذیه جمعیت رو به رشد جهان لازم است که بهره‌وری سیستم‌های کشاورزی بالاتر بروند.

در این زمینه، محققان اسپانیایی مطالعه خود را در خصوص تاثیرات یکی از مهم ترین تکنیک های کشاورزی پایدار، یعنی کم آبیاری بر روی گوجه‌فرنگی رقم سانچوکولا که با رنگ سبز-قرمز تند مشخص می‌شود، انجام داده اند.

به گزارش سیناپرس، کم آبیاری، یک تکنیک مهم شامل کاهش مصرف آب و در عین حال تلاش برای عدم تأثیرگذاری این کاهش بر تولید است. در این تکنیک، تصمیم در مورد چگونگی کاهش آبیاری بر اساس اندازه گیری های گیاهی گرفته می شود تا مدیریت بهتر و دقیق تر تنش آبی را ممکن سازد.

در این مطالعه پیشنهاد شده است که آب آبیاری در مقاوم‌ترین مرحله زراعی گوجه فرنگی که گیاه به شکل بهتری قادر به کنترل سطح تنش است، کاهش یابد تا بر کیفیت و تولید گوجه‌فرنگی تأثیری نگذارد.

محققان سپس تأثیر این عمل زراعی را بر بهره‌وری، کیفیت تجاری و محتوای ترکیبات مهمی مانند کاروتنوئیدها و ترکیبات فنلی مورد بررسی قرار دادند.

نتایج این بررسی ها که در نشریه معتبر Journal of Food Composition and Analysis منتشر شده اند، نشان داد که با اعمال تکنیک کم آبیاری در مرحله درست، هیچ تغییر معنی دار و قابل توجهی در کیفیت تجاری محصول  شامل رنگ، اندازه، وزن، سفتی و محتوای قندها به وجود نمی آید.

به گفته آن ها، اگرچه محتوای ترکیبات فنلی گوجه فرنگی ها اندکی کاهش یافت، اما حضور کاروتنوئیدها سه برابر شد.به گزارش سیناپرس، این نتیجه از اهمیت تغذیه‌ای بالایی برخوردار است، زیرا مصرف کاروتنوئیدها با کاهش خطر ابتلا به بیماری‌های مختلف همراه بوده و همچنین فواید دارویی دارد.

با توجه به این که گوجه فرنگی یکی از مهم ترین محصولات کشاورزی در سراسر جهان است، انتقال کارآمد این نتایج و نتایج سایر مطالعات مشابه به کشاورزان می تواند کمک قابل توجهی به صرفه جویی در مصرف آب آبیاری جهانی و تولید محصولات با محتوای تغذیه ای بالاتر نماید.

 نویسنده: محمدرضا دلفیه

 

No tags for this post.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا