تحلیل خطری که جهان پشت سر گذاشت

به گزارش سیناپرس، در ادامه به نوع خطرات احتمالی و سناریوی آتش سوزی در نیروگاه هسته ای زاپوریژژیا (Zaporizhzhia) خواهیم پرداخت. جالب است بدانید در این نوع نیروگاه های هسته ای خود راکتور خطر آتش سوزی بالایی ندارد. 

تونی ایروین (Tony Irwin) مدیر فنی فناوری هسته ‌ای SMR و رئیس پانل مهندسی هسته‌ ای استرالیا در سیدنی می ‌گوید: این راکتورها، راکتورهای آب تحت فشار هستند که دارای یک محفظه بتنی بزرگ در اطراف رآکتور است که آن را از آتش سوزی در امان نگه می دارد.

همه راکتورهای فعلی اوکراین راکتورهای آب تحت فشار هستند. به گزارش سیناپرس، انواع دیگر راکتورها می توانند در برابر آتش آسیب پذیرتر باشند. چرنوبیل که قبلا از آتش گرفتن منفجر شد، دارای یک راکتور RBMK بود که هنوز تعدادی از آن در روسیه وجود دارد.

ایروین می ‌گوید: خود راکتور مشکلی ندارد، این سیستم بیرونی است که نگران کننده خواهد بود. خطر اصلی از دست دادن برق و توان سایت است. بدون برق، سیستم های خنک کننده راکتور از کار افتاده و باعث ذوب شدگی می شوند.

پروفسور دیوید فلچر از دانشکده مهندسی شیمی و بیومولکولی دانشگاه سیدنی در این باره می گوید: نگرانی واقعی یک انفجار فاجعه بار نیست که در چرنوبیل اتفاق افتاد، بلکه آسیب به سیستم خنک کننده است که حتی زمانی که راکتور خاموش می شود لازم است. او می افزاید: همین نوع آسیب بود که منجر به حادثه فوکوشیما شد. 

ایروین در ادامه می افزاید: لایه بیرونی، یک سیستم پیوسته چندگانه برای حفاظت دارد. این نیروگاه دارای ژنراتورهای دیزلی پشتیبان و همچنین متصل به شبکه برای تامین برق پشتیبان است، بنابراین راکتورها هنگام خاموش شدن هم دو منبع انرژی اضافی دارند. به گزارش سیناپرس،با این حال ممکن است اتصال به شبکه از کار بیفتد و ژنراتورهای دیزلی نیز قابل اشتعال هستند، بنابراین این سیستم صد در صد ایمن نیست، اما چندین افزونگی دیگر برای کنترل شرایط بحرانی دارد.نیروگاه های هسته ای با در نظر گرفتن کامل آتش سوزی ساخته می شوند.

ایروین می ‌گوید: مانند هر تأسیسات صنعتی دیگر، این نیروگاه ها نیز دارای سیستم ‌های حفاظت و اطفاء حریق هستند.
این بخشی از مجوز نیروگاه ‌های هسته ‌ای است که باید سیستم ‌های حفاظت در برابر آتش داشته باشد که تمام مناطق ضروری را پوشش می ‌دهد. بنابراین سیستم تشخیص حریق و سیستم آبپاش داشته و دارای سیستم شیر آتش نشانی داخلی است. همچنین دارای پمپ های آتش نشانی و تاسیسات پمپاژ اصلی است و برای خاموش کردن بیشتر آتش‌ ها، به پشتیبان خارجی نیاز ندارد.
در حالی که به نظر می رسد شرایط در حال حاضر در زاپوریژژیا بحرانی نیست، گفتنی است که این نیروگاه هنوز در یک منطقه جنگی بوده و اختلالاتی در نیروی کار آن وجود خواهد داشت. 

ایروین می افزاید: بدیهی است که کارکنان نیروگاه در شیفت کار می کنند. بنابراین در حال حاضر یک تیم عملیات در آنجا حضور داشته و انتظار دارند در پایان شیفت به خانه بروند و شیفت دیگری وارد شود. این امر می تواند کاملاً یک مشکل باشد. اگر اتفاقی در این مجموعه بیافتد، دیگر به کارکنان اجازه خروج داده نخواهد شد و تمام شیفت های فعلی نمی توانند خارج شوند. در نهایت باید ساعت‌های زیادی کار کنند تا همه چیز را ایمن نگه داشته و شرایط را به حالت عادی باز گردانند.
ایروین در انتها می ‌گوید: احتمالاً به بیش از یک دوجین اپراتور در هر سیستم راکتور نیاز نیست. نیروگاه ‌ها در برابر این تهدید طراحی شده ‌اند که کارکنان ممکن است قادر به تغییر شیفت نباشند. بنابراین، آنها باید در محل غذا و وسایل اضطراری داشته باشند، به طوری که بتوانند به کار خود ادامه دهند. به گزارش سیناپرس،در این شرایط سیستم کارمندان را به چند گروه تقسیم خواهد کرد تا زمانیکه برخی استراحت می کنند، گروه دیگر بتواند کار را پیش ببرد. اما اگر خطر به مرحله‌ ای برسد که نتوانند به اندازه کافی آن را مدیریت کنند، برای ایمنی بیشتر، راکتور را تعطیل می ‌کنند.

به گزارش سیناپرس، حتی اگر راکتور کار نکند، سیستم همچنان باید خنک شود، بنابراین منبع تغذیه خارجی برای این کار باید تضمین شود. گفتنی است که حتی این سیستم نیز بی ‌خطا نیست اما تعداد زیادی افزونگی برای ایمن نگه داشتن نیروگاه طراحی شده ‌اند.

مترجم: مهدی فلاحی پناه
منبع: cosmosmagazine

No tags for this post.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا