نماد سایت خبرگزاری سیناپرس

کرونا ارزش های زندگی را تغییر داد

به گزارش سیناپرس، در نخستین مطالعه ، دانیل و تیم تحقیقاتی او یک پژوهش طولی بزرگ را برای بررسی چگونگی تغییر ارزش های شخصی در طول همه گیری کرونا انجام دادند.

به گفته محققان، بر اساس سیستم ایمنی رفتاری، بیماری‌ های عفونی می ‌توانند باعث شوند افراد برای جلوگیری از ابتلا به بیماری، رفتار متفاوتی داشته باشند. به عنوان مثال، افراد به احتمال زیاد از تماس با اعضای برون گروه در طول یک بیماری همه گیر اجتناب می کنند.

آگاهی از مرگ و میر ناشی از بیماری همه گیر نیز ممکن است سوگیری درون گروهی و نزدیک اندیشی را تشویق کند.به گزارش سیناپرس، این تیم تحقیقاتی پیش ‌بینی کردند که در طول همه‌ گیری کرونا، میل به نظم و ثبات یعنی ارزش‌ های حفاظتی افزایش  یافته، در حالی که میل به تازگی و آزادی کاهش می ‌یابد.

برای آزمایش فرضیه خود، دانیل و همکارانش مقادیر مولفه های زیر را میان استرالیایی ‌ها در سه مقطع زمانی قبل از همه‌ گیری در سال ۲۰۱۷ (۱۳۹۵ شمسی)، در آوریل ۲۰۲۰ در آغاز (فروردین ۱۳۹۹) و در دسامبر ۲۰۲۰ پس از همه ‌گیری (آذر ۱۳۹۹) اندازه‌ گیری کردند. از طریق این داده ها، محققان چهار روش تغییر ارزش ها را در طول همه گیری شناسایی کردند:

 میل به امنیت، انطباق و سنت (ارزش های حفاظتی) افزایش یافت

همانطور که فرض شد، میل به امنیت، انطباق و سنت افزایش یافته و در طول همه‌ گیری بیشتر شد. محققان اظهار داشتند که علاوه بر تمایل به حداقل رساندن قرار گرفتن در معرض ویروس کرونا، اقتصاد ضعیف و فاصله گذاری اجتماعی ممکن است به ارزش های حفاظتی کمک کرده باشد.

میل به هیجان و تازگی (تحرک) کاهش یافت

نتایج همچنین نشان داد که اهمیت هیجان و تازگی کاهش یافته و بعداً در طول همه ‌گیری در پایین ‌ترین سطح باقی ماند. این کاهش احتمالاً به دلیل نیاز به ایمنی و امنیت و ناتوانی افراد برای شرکت در فعالیت های هیجان انگیز با توجه به قوانین و مقررات بود. 

افزایش میل به آزادی و استقلال  

برخلاف فرضیه محققان، اهمیت آزادی و استقلال یعنی ارزش‌ های خود راهبری در طول همه ‌گیری جهانی کرونا افزایش یافت. محققان دو مکانیسم را برای توضیح این یافته های غیرمنتظره مطرح کردند. اول، افراد ممکن است برای مشغول نگه داشتن خود درگیر تحصیلات هنری و فکری شده و در نتیجه جهت گیری خود را تقویت کنند. دوم، افزایش در ارزش‌ های خود راهبری می تواند ناشی از تفکر انتقادی مورد نیاز برای درک و ارزیابی اطلاعات بسیار پیچیده بهداشتی و ارزیابی سیاست های اجرا شده دولت ها باشد. البته این ارزش ها همچنین می توانند از واکنش روانی در نتیجه سلب آزادی فرد نیز ناشی شوند.

کاهش مراقبت از دیگران 

در آغاز همه ‌گیری کرونا، مراقبت از دیگران، جامعه گسترده‌ و طبیعت کاهش یافت. این بی علاقگی نسبت به دیگران ممکن است ناشی از فاصله گذاری اجتماعی و انزوای پایدار باشد. به طور خاص، به دلیل ناتوانی در فرار از بیماری همه گیر و پیامدهای منفی آن، مردم ممکن است از دنیای اجتماعی کناره گیری کرده و به جای آن بر حفظ خود متمرکز شده باشند. به گزارش سیناپرس، محققان دریافتند کسانی که بیشتر نگران این بیماری بودند، احتمالاً تغییرات فوق را بیشتر نشان می دهند.

به گزارش سیناپرس، به طور کلی، یافته ‌ها نشان می ‌دهند که ارزش‌ ها می ‌توانند به سرعت با شرایط محیط تغییر کنند و در این راستا احساسات به عنوان یک مکانیسم مهم عمل می ‌کند. متأسفانه، در حالی که تغییر ارزش ‌ها ممکن است به احساس امنیت کمک کند، اما از بسیاری جهات مضر بوده و باعث پیش ‌داوری علیه گروه‌های بیرونی و بی ‌اعتنایی عمومی به دیگران می ‌شوند. در واقع، محققان هشدار می ‌دهند که این تغییرات ممکن است زمینه مساعدی برای سیاست‌های استبدادی فراهم کند. 

مترجم: فاطمه امینی
منبع: psychologytoday

No tags for this post.
خروج از نسخه موبایل