نماد سایت خبرگزاری سیناپرس

ابتلای سریع به کبد چرب با نوشیدنی های شیرین شده با فروکتوز

به گزارش سیناپرس، نتایج یک پژوهش جدید نشان می دهد که استفاده از رژیم غذایی پرچرب، نمی تواند به تنهایی موجب ایجاد بیماری کبد چرب در کوتاه مدت شود. ولی اگر این اتفاق با مصرف نوشیدنی های شیرین شده با فروکتوز مایع همراه گردد، تجمع چربی ها در کبد تسریع شده و اصطلاحا هایپرتری گلیسیریدمی که یک عامل خطر قلبی عروقی نیز هست، ظاهر می گردد.

فروکتوز یکی از رایج ترین شیرین کننده ها در صنایع غذایی است. این قند ساده  یا به عبارتی، مونوساکارید، به صورت صنعتی از شربت ذرت به دست می آید. به گزارش سیناپرس، محصولی که از این غله مهم به دست می آید، فروکتوز با قدرت شیرین‌کنندگی بسیار و هزینه‌های تولید پایین است.

به گزارش سیناپرس، این قند ساده که از آن با عنوان قند میوه نیز یاد می شود، علی‌رغم شواهد علمی بسیاری که ارتباط آن را با بیماری‌های متابولیک نشان می‌دهند، کماکان توسط صنایع غذایی برای شیرین کردن نوشیدنی‌ها، سس‌ها و غذاهای فرآوری شده استفاده می‌شود.

حالا بر اساس مطالعه جدیدی که توسط دانشکده داروسازی و علوم غذایی، مؤسسه زیست پزشکی و آسیب شناسی فیزیولوژیکی بارسلونا و مرکز تحقیقات بیومدیکال شبکه‌های چاقی و تغذیه با همکاری موسسه تحقیقات پزشکی بیمارستان دلمار اسپانیا انجام شده، معلوم شده که تأثیر فروکتوز در افزایش سنتز اسیدهای چرب در کبد، نسبت به ورود خارجی چربی ها از طریق رژیم غذایی، امری تعیین کننده تر است.

در واقع، در رژیم‌های غذایی پرچرب که با فروکتوز مایع همراهی می‌شوند، این مونوساکارید می‌تواند باعث افزایش لیپوژنز یا تشکیل چربی‌ها از طریق قند و مهار اکسیداسیون لیپید در کبد شود و از این طریق، خطر ابتلا به کبد چرب را در مدتی کوتاه افزایش دهد.

مجریان این تحقیق توضیح داده اند که مصرف فروکتوز به طور خاص و مستقیماً بر بیان و فعالیت فاکتور هسته‌ سلولی موسوم به ChREBP تأثیر  می گذارد. این عامل پس از فعال شدن، باعث افزایش بیان آنزیم های کنترل کننده سنتز اسیدهای چرب در کبد می شود.

به گزارش سیناپرس، به طور موازی، مصرف فروکتوز، خود فعالیت گیرنده هسته‌ای دیگری به نام PPARalfa را کاهش می‌دهد، که مسئول اصلی کنترل بیان ژن‌هایی است که آنزیم‌های دخیل در اکسیداسیون اسیدهای چرب در کبد متوقف می‌کنند.
این ها بدان معنی است که از یک سو، کبد با افزایش تولید تری گلیسیرید و از سوی دیگر با کاهش اکسیداسیون چربی مواجه می شود و از این رو، کبد به سرعت به سوی بیشتر چرب شدن پیش می رود.

به گفته پژوهشگران فوق، متأسفانه کبد چرب، نقطه شروع آسیب های جدی تر مانند استئاتوهپاتیت و سیروز است. این بیماری عملاً بدون علامت است، اگرچه در برخی موارد، برخی از اختلالات گوارشی غیراختصاصی می توانند به واسطه آن ظاهر شوند.
آنها تاکیدکردند: جدای از رژیم غذایی سالم و فعالیت بدنی، در حال حاضر هیچ درمان موثری برای مقابله با این آسیب مهم و جهانی وجود ندارد.

به گفته آن ها، اثرات توصیف شده در مطالعه ما تنها در صورتی قابل مشاهده اند که فروکتوز به شکل مایع آن مصرف شود. در  نوشیدنی های شیرین، فروکتوز به سرعت جذب می شود و به طور انبوه به کبد می رسد و تغییرات متابولیکی توصیف شده را ایجاد می کند. به گزارش سیناپرس، ولی زمانی که ما میوه می خوریم، میزان فروکتوز دریافتی در مقایسه با یک نوشیدنی شیرین بسیار کمتر است. همچنین فرآیند جویدن میوه و وجود عناصر دیگر در آن مانند فیبر، جذب فروکتوز و رسیدن آن به کبد را کند می‌کند.

این یافته ها که از دیدی نوین به بیماری عالم گیر کبد چرب پرداخته اند، در نشریه Molecular Nutrition and Food Research منتشر شده اند.

نویسنده: محمدرضا دلفیه

 

No tags for this post.
خروج از نسخه موبایل