نماد سایت خبرگزاری سیناپرس

نگاه به آسمان از دیار دریا و خشکی

بوشهر با توجه به موقعیت ساحلی خود، همواره با آسمان پیوندی ناگسستنی داشته است. ستارگان به عنوان راهنمای مردمان این دیار در دریا و خشکی بوده اند. با توجه به این پیشینه، فعالیت های نجومی در استان بوشهر به صورت رسمی با همایش گذر زهره در سال 1383 آغاز شد؛ سال بعد این اتفاق رصدخانه مهر به همت یکی از پیشکسوتان نجوم آماتوری بوشهر آغاز به کار کرد. با افتتاح رصدخانه مهر فعالیت های نجومی رنگ و بویی دیگر گرفت.

رصدخانه مهر استان بوشهر وابسته به آموزش و پرورش واقع در روستای گورک سادات با اهداف آموزشی – تحقیقاتی در اسفندماه سال 1384  به صورت رسمی افتتاح شد. ساختمان اصلی رصدخانه دارای زیر بنای 250 مترمربع و شامل دو طبقه است و شامل سالن کنفرانس به مساحت  40 متر، آسمان نما به مساحت 24متر، نمایشگاه عکس به مساحت 30 متر است. اتاق زیرگنبد به مساحت 14 متر که محل استقرار تلسکوپهای سیار است و گنبد اصلی رصدخانه که با قطر 5.8 متر تلسکوپ 16 اینچی را در خود قرار داده است.

 

حسن باغبانی در گفتگو با خبرنگار سیناپرس، در خصوص جزئیات این رصدخانه گفت: حاصل نزدیک به ده سال فعالیت این رصدخانه، رشد و گسترش ستاره شناسی در بین دانش آموزان و عموم مردم  بوشهر است.

 

باغبانی با بیان اینکه رصدخانه مهر با توجه به درک و شناخت نیازهای واقعی دانش آموزان و جامعه، براساس علاقه و آگاهی از نیازهای آموزشی دانش آموزان و عموم افراد تاکنون فعالیت های متنوع زیادی را انجام داه است،تصریح کرد: این رصدخانه  با برگزاری کارگاه های آموزشی ویژه دانش آموزان و معلما، سنگ بنای فعالیت های پژوهشی در زمینه ستاره شناسی، هوافضا و محیط زیست را در بوشهر گذاشت.

وی افزود: نتیجه این فعالیت های چند ساله، تشکیل اتحادیه انجمن های نجوممحیط زیست استان، تربیت ده ها استاد ستاره شناسی، راه اندازی انجمن های نجوم در تمامی شهرستان های استان، برگزاری کارگاه های آموزشی ویژه معلمان استان، طراحی جشنواره ها و پروژه های دانش آموزی همچون پروژه «شما یک دانشمند هستید» و جشنواره« کاوشگران آسمان»، برگزاری کارگاه های آموزشی ویژه معلمان و دانش آموزان در سایر استان ها، آشنایی و آموزش صدها دانش آموز در سراسر استان با علم ستاره شناسی است.

رئیس رصدخانه مهر بوشهر با بیان اینکه یکی از فعالیت های مهم رصدخانه طراحی 120 پروژه ستاره شناسی برای امور تحقیقاتی و ارائه آن به وزارت آموزش و پرورش بود،تصریح کرد: به دنبال این اتفاق، استان بوشهر به عنوان قطب نجوم دانش آموزی وزارت آموزش و پرورش انتخاب شد و انجمن نجوم رصدخانه مهر بوشهر به عنوان فعال ترین مرکز نجومی کشور در ماراتن مسیه سال 1390 و نماینده ایران در برگزاری برنامه های رصدی مشترک با کشورهای همسایه)عراق، پاکستان، قطر، امارات و …( معرفی شد.

وی خاطر نشان کرد: عضویت این انجمن در جامعه ستاره شناسان بدون مرز و فعالیت های متعدد در قالب این جامعه، طراحی و اجرای شب های رصدی در مدارس، بررسی مناطق مختلف استان برای شناسایی رصدگاه های خوب و انتخاب پنج منطقه رصدی مناسب، برگزاری ده ها برنامه رصدی در این رصدگاه ها، برگزاری همایش های نجومی در سراسر استان از دیگر فعالیت های این رصدخانه به شمار می رود.

 

 

28 درجه و 56 دقيقه و 53 ثانيه

عرض جغرافيائي (شمالي)

51 درجه و 3 دقيقه و 21 ثانيه

طول جغرافيائي (شرقي)

 

ارتفاع از سطح درياهاي آزاد (متر)

Meade 16” LX200GPS

نوع و سايز تلسکوپ

وگا 4 متري

نوع و سايز آسمان نما

5.8

قطر گنبد رصدخانه (متر)

   
 

 

وی در ادامه  ابراز داشت: خوشبختانه در فعالیت های صورت گرفته در رصدخانه مهر، به عنوان اصلی ترین مرکز مطالعات نجوم دانش آموزی کشور، علاوه بر بخش آموزش و تعریف شیوه های نوین آموزش نجوم، مطالعاتی در خصوص نقش آموزش نجوم در علاقمندی دانش آموزان به پژوهش و کاوشگری، نقش آموزش ستاره شناسی در ارتقا سطح سلامت روانی جامعه و همچنین نقش آموزش ستاره شناسی در کمک به حفظ محیط زیست صورت گرفته است که همگی نشان دهنده نقش ارزشمند ستاره شناسی در زندگی واقعی است.

رئیس رصدخانه مهر بوشهر افزود: این نتایج می تواند سیاستگذاران امر آموزش و معلمان را متوجه یک فعالیت جذاب ارزشمند و عین حال ساده و قابل اجرا کند که این خود کمکی برای پر کردن خلأ آزمایشگاه های پیشرفته و فعالیت های اردویی است. آشنایی دانش آموزان با علم ستاره شناسی عده ای از آنها ترغیب می شوند تا در دانشگاه به ادامه تحصیل در این رشته پرداخته و خلأ نیروی متخصص را در زمینه علوم فضایی و ستاره شناسی پر کنند.

 

No tags for this post.
خروج از نسخه موبایل