نماد سایت خبرگزاری سیناپرس

باید برای بنگاه های کوچک نوآور ارزش زیادی قائل شویم

طبق آمارها سودآوری صنعت داروسازی رشد 30 درصدی بازار دارویی ایران طی سال های 2009 تا 2014 را رقم زده اما متاسفانه طی سال های اخیر این صنعت به دلایل مختلفی دچار سکون و عدم توسعه شده است.

دکتر حجت الله ذبیحی، رئیس یک شرکت داروسازی دانش‌بنیان و رئیس سندیکای تولیدکنندگان و صادرکنندگان داروهای دامپزشکی ایران که در زمینه تولیدات داروهای دامی و انسانی فعالیت می‌کند در این خصوص به سیناپرس گفت: در حال حاضر حدود 180 شرکت دارویی در ایران فعال هستند که دارو، واکسن، محصولات هایتک و پروبیوتیک تولید می کنند. از این تعداد 36 شرکت دانش بنیان هستند که تعدادی از آنها برای نخستین بار در دنیا و ایران داروهای صد در صد گیاهی را تولید می کنند. برخی دیگر نیز تولید کننده محصولات نوآورانه شیمیایی هستند.

وی افزود: این داروها پیش از این وارداتی بودند و عمدتا از کشورهایی مانند فرانسه، آلمان و اسپانیا وارد می شدند اما اکنون به تولید داخل می رسند و کاملا براساس استانداردهای بین المللی ساخته شده اند و مورد تایید اتحادیه اروپا هستند.

وی افزود: سالانه این شرکت ها حدود 150 تا 200 میلیون دلار صادرات به 15 تا 16 کشور دنیا از جمله عمان، آفریقا و روسیه دارند اما متاسفانه طی دو سال اخیر به دلیل تحریم ها، مشکلات ارزی و همچنین رفع نیازهای داخلی میزان صادرات آنها حدودا به70 تا 110 میلیون دلار رسیده است اما پیش بینی می شود طی سال آینده از نظر حجمی، وزنی و مبلغی  حدود 30 درصد تولیدات صادراتی این شرکت ها افزایش پیدا کند. بیست شرکت دیگر نیز در نوبت دانش بنیان شدن هستند تا کارهایشان را ارایه دهند. امیدواریم سقف شرکت های دانش بنیان بزودی به 60 عدد برسد.

وی اظهارداشت: هم اکنون یک بازی سیاسی در اقتصاد دنیا حاکم است؛ اگر ما یک محصول را تولید نکنیم بر فرض باید ده دلار(یک واحد دارو) هزینه پرداخت کنیم اما اگر ما دارویی را تولید کنیم، دو دلار می دهند که دیگر آن محصول را تولید نکنیم تا دیگر اجازه ندهند ما وارد چرخه تولید شویم و برای آنها با صرفه تر باشد به همین دلیل پیش از این محصولات ما وارداتی بودند. مثلا 20 دلار آمریکا پول برای تهیه یک کالا می دادیم اما اکنون همان محصول را با قیمت 5 دلار تولید و صادر می کنیم.

رئیس سندیکای تولیدکنندگان و صادرکنندگان داروهای دامپزشکی ایران به سیناپرس گفت: این دستاورد برای صنعت افتخار دارد اما متاسفانه اکنون برای صادرات این محصولات با موانعی همانند تحریم ها و قوانین دست و پاگیر سازمان توسعه تجارت ایران مواجه هستیم. این سازمان طی یک سال اخیر بیش از هزار بخش نامه برای جلوگیری از صادرات ابلاغ کرده است. از سوی دیگر مشکلات تحریم و نداشتن ارتباطات بانکی باعث شده تا ما با وجود اینکه از نظر تکنولوژی در منطقه اول هستیم اما نتوانیم در مقابل کشورهای رقیب مان مانند چین و هند قد علم کنیم.

ذبیحی ادامه داد: متاسفانه دولت هر روز قوانین سخت و مالیات های سنگینی برای صنعتگران این حوزه اعمال می کند. این مساله باعث شده تا ما نتوانیم با ترکیه، چین، هند و حتی افغانستان و بورکینافاسو رقابت کنیم. تنها رهبری از این مساله حمایت کرده زیرا ایشان از ابتدا بر اقتصاد مقاومتی، اقتصاد دانش بنیان،فناوری و دانش بومی تاکید فراوانی داشته‌ است.

وی در پایان به سیناپرس گفت: چین اقتصاد دنیا را با ایجاد بنگاه های کوچک نوآورانه در گوشه گاراژها، انبارها و دفاتر کوچک و پارک های علم و فناوری بدست آورده است. پس ما برای اینکه بتوانیم اقتصاد دنیا را بگیریم و اقتصادمان را پویا و جهانی کنیم باید چهار حرکت بزرگ انجام دهیم. یک، اقتصاد دانش بنیان را اذیت نکنیم. دوم، دست از سر صادرات برداریم و صادر کننده را اذیت نکنیم. او را ممنوع الخروج نکنیم. سوم، بخش نامه های متغییر صادر نکنیم. چهارم، برای بنگاه های کوچک نوآورانه ارزش قائل شویم.

گفتگو: فرزانه صدقی

 

No tags for this post.
خروج از نسخه موبایل