نماد سایت خبرگزاری سیناپرس

محافظت از بینایی در سنین بالا با سبک زندگی سالم

به گزارش سیناپرس، رژیم غذایی نامناسب و اضافه وزن می تواند بر احتمال ابتلا به دژنراسیون ماکولا وابسته به سن (AMD) یا تباهی لکه زرد، یک بیماری تهدید کننده بینایی در افراد بالای ۵۰ سال تأثیر بگذارد. مصرف متوسط تا زیاد الکل نیز خطر ابتلا به این بیماری را افزایش می دهد. 

دکتر دیانا سلدومریج (Dianna Seldomridge)، سخنگوی بالینی آکادمی چشم پزشکی آمریکا در این رابطه گفت: ما قبلا می دانستیم که انتخاب های سبک زندگی می تواند به پیشگیری از بیماری دژنراسیون ماکولا وابسته به سن کمک کند. اکنون ما همچنین می دانیم که مصرف الکل ممکن است یکی دیگر از عوامل خطر قابل تغییر باشد که می توانیم آن را کنترل کرده تا خطر ابتلا به این بیماری بالقوه کورکننده چشم را کاهش دهیم.

بیماری دژنراسیون ماکولا وابسته به سن به بخشی از شبکیه که مسوول بینایی مرکزی است، آسیب می رساند. با گذشت زمان، از دست دادن بینایی مرکزی می تواند در فعالیت های روزمره مانند رانندگی، خواندن و دیدن واضح چهره ها اختلال ایجاد کند. به گزارش سیناپرس، ژنتیک در ایجاد این بیماری نقش مهمی دارد اما انتخاب سبک زندگی می تواند خطر ابتلا به آن را کاهش دهد. 

نکاتی که باید در سبک زندگی در نظر گرفت تا از ابتلا به این بیماری جلوگیری شود عبارت اند از:

•استفاده از یک رژیم غذایی غنی از ویتامین سرشار از سبزیجات برگدار، میوه ها و سبزیجات رنگارنگ و ماهی های چرب 

•مدیریت وزن بدن و سلامت کلی چرا که فشار خون بالا، کلسترول بالا و بیماری قلبی همگی از عوامل خطر ابتلا به دژنراسیون ماکولا وابسته به سن هستند. ورزش راه خوبی برای مبارزه با برخی از این خطرات سلامتی است.

• خودداری از کشیدن سیگار زیرا مطالعات نشان می دهد سیگاری ها بیشتر از افرادی که هرگز سیگار نکشیده اند به بیماری های چشمی از جمله دژنراسیون ماکولا وابسته به سن مبتلا می شوند.

•مراجعه به چشم پزشک. همه بزرگسالان سالم باید تا سن ۴۰ سالگی برای غربالگری بیماری های چشمی کور کننده یک معاینه جامع چشم انجام دهند.

شرح کامل این پژوهش ها و نتایج حاصل از آن در آخرین شماره مجله تحقیقات فعلی چشم (Current Eye Research) منتشر شده و قابل دسترس است. 

مترجم: احسان محمدحسینی
 

No tags for this post.
خروج از نسخه موبایل