نماد سایت خبرگزاری سیناپرس

شاید بتوان مالاریا را از روی کره زمین محو کرد

به گزارش سیناپرس، بیماری مالاریا همچنان به عنوان یک تهدید برای بشریت به شمار می رود، زیرا هنوز هم علت اصلی مرگ و میر کودکان خردسال و زنان باردار است. 

هنگامی که یک پشه آنوفل ماده یک انسان را نیش می زند، دو رویداد که در نهایت منجر به عفونت مالاریا می شود در بدن رخ می دهد: یکی اینکه پشه انگل پلاسمودیوم (p. falciparum) را به شکل اسپوروزویت به جریان خون انسان منتقل می کند. این اسپوروزوئیت‌ ها به کبد رفته و برای چند هفته در آنجا باقی مانده و به صورت غیرجنسی تکثیر می ‌شوند تا زمانی که به مروزوئیت‌ های بالغ تبدیل شوند و سپس به گلبول‌ های قرمز خون حمله کرده و باعث تب و سایر علائم اولیه ‌شوند. دوم اینکه پشه گامتوسیت‌ های توسعه ‌یافته را از بدن انسان آلوده گرفته و آن‌ ها را در روده خود هضم ‌کند، جایی که آنها تحت تقسیم میوز قرار می‌ گیرند تا تبدیل به اووسیست‌هایی شوند که حاوی هزاران اسپوروزویت هستند و منتظر ارسال به جریان خون انسان دیگر بوده و شروع دوباره کل چرخه را ایجاد می کنند. 

با این حال، اگر پشه‌ ها نتوانند این شکل جنسی انگل، گامتوسیت‌ ها را دریافت کنند، شکل غیرجنسی، اسپروزوئیت‌ ها نیز تشکیل نمی ‌شود و حتی با نیش زدن آنها چیزی به انسان منتقل نمی شود. محققان کالج پزشکی جون و سنفرد وایل دانشگاه کرنل (Weill Cornell Medicine) در نیویورک موفق به کشف این فرآیند و توسعه گامتوسیت ‌ها شدند. آنها امیدوارند ابزاری برای جلوگیری از انتقال این انگل ‌ها به انسان ایجاد شود.

این پژوهشگران پروتئینی را شناسایی کرده اند که بر ژن های کد گذارنده توسعه گامتوسیت ها تأثیر می گذارد. در تحقیقات پیشین کشف شد که فعال کننده AP2-G (فعال کننده اصلی تنظیم کننده ها، از جمله پروتئین HDP1 برای بیان ژن در انگل ها) برای شروع تبدیل از یک شکل به شکل دیگر در انگل مورد نیاز است.

به گزارش سیناپرس، در همین حال، این مطالعه اولین مطالعه ای است که پروتئین HDP1 را به عنوان آغازگر کلیدی جهت این تغییر نشان می دهد. آنها از فناوری ویرایش ژن (CRISPR/Cas) در حذف ژن hdp1 در انگل فالسیپاروم استفاده کردند. میکروسکوپ و سایر فناوری‌ های آزمایشگاهی مانند توالی ‌یابی آ ان ای، پروفایل کروماتین و فلوسیتومتری برای دریافت دید واضح‌ تری از رویدادهایی که در سلول ‌های انگل پس از حذف ژن hdp1 رخ می ‌دهد.

محققان دریافتند که سلول ها تحت تأثیر هیچ ژنی برای رشد آنها به شکل جنسی قرار نگرفته و شکل داسی عجیبی به خود گرفتند. این باعث شد که آنها بمیرند، بنابراین نمی توانند وارد روده پشه ها شوند. این پروتئین HDP1 اولین پروتئینی است که از کلاس پروتئین های متصل به دی ان ای که قبلاً شناسایی نشده بود در مالاریا شناسایی شد. به گزارش سیناپرس، این تیم هنوز در حال کار برای کشف چگونگی تبدیل این انگل به شکل داسی شکل خود است، زیرا در حال حاضر ناشناخته باقی مانده است.

این مطالعه یک استراتژی بسیار حیاتی را برای کنترل و پیشگیری از تهدید طولانی مدت بشر نسبت به مالاریا نشان داده است. با دانش به ‌دست ‌آمده از این مطالعه، می ‌توان داروهایی تولید کرد که حذف ژن hdp1 را بسیار تسهیل کرده و انتقال انگل را از ناقل به انسان کاهش ‌دهد.

اگرچه تحقیقات بیشتری برای درک بهتر انگل مالاریا همچنان ادامه دارد، این پژوهش های جدید پایه محکمی را ایجاد کرده که بر اساس آن می ‌توان فضا را برای کشف استراتژی‌ های پیشگیرانه جدیدتر فراهم کرد و ممکن است بالاخره مالاریا را بتوان از روی کره زمین محو کرد.
مترجم: ناصر پورقدیمی
منبع: gilmorehealth
 

No tags for this post.
خروج از نسخه موبایل