به دنبال انتشار فراخون شرکت در توسعه شبیه سازی در آموزش پزشکی، مرکز ملی تحقیقات راهبردی آموزش پزشکی در راستای حمایت از توسعه فناوری شبیه سازی در آموزش علوم پزشکی مبلغ ۲ میلیارد تومان گرنت در نظر گرفته است.
به همین منظور داوطلبان می توانند طرح توجیهی خود را تا ۱۵ فروردین ۱۴۰۱ در کمیته آموزش مجازی روی سامانه نصر مرکز ملی تحقیقات راهبردی آموزش پزشکی به آدرس http://rms.nasrme.ac.ir بارگذاری کنند.
طرح استفاده از تکنولوژی شبیه سازی در آموزش علوم پزشکی باید بتواند به ارتقای مهارت فراگیران بیانجامد. لازم است در اجرای پروژه از نظرات کاربران بالقوه (فراگیران، مدرسان، مدیران اجرایی ترجیحا شامل متخصص بالینی) در پروژه استفاده شود.
یک عضو هیات علمی (آشنا با شبیه سازی) و تیم فنی/مهندسی مجرب باید بر طراحی به منظور تضمین بررسی تکنولوژی و تطابق آن با کریکولوم نظارت داشته باشد.
به علاوه باید در خصوص چگونگی فرآیند مشارکت ، تعداد کاربران مشارکت کننده که در خلق ایده های طراحی و ایجاد تصمیمات طراحی نقش خواهند داشت تصمیم گیری شود.
تشکیل تیمی متشکل از گروه های مختلف ذینفع با ایجاد امکان تبادل تجربیات و به اشتراک گذاری دانش زیرساخت های موجود محلی منجر به بارش فکری در خصوص ایده ها توسط آنها و شکل دهی به محتوای آموزش مبتنی بر تکنولوژی می شود. نتایج این بحث ها باید خلاصه و منتشر شود و در دسترس جامعه دانشگاهی قرار گیرد.
طراحی با حضور ذینفعان مختلف می تواند منجر به ایجاد نوآوری شود و در نهایت موجب تطبیق سریع و اثربخش تکنولوژی آموزشی در مراقبت های بهداشتی درمانی می شود.
نوع شبیه سازی Mixed Reality (MR) یا واقعیت ترکیبی، Augmented Reality (AR) یا واقعیت افزوده و virtual Reality (VR) یا حقیقت مجازی می تواند باشد.
اینکه تکنولوژی شبیه سازی برای آموزش چه مهارت هایی مانند آموزش آناتومی و فیزویولوژی، تمرین مهارت های ارتباط موثر با بیمار، ارتقای استدلال و مهارت های بالینی، گسترش علوم دارویی و سلولی-مولکولی، بهبود تکنیک های حوزه دندانپزشکی و یا سایر موارد کاربرد دارد نیز باید در طرح مشخص باشد.
ضرورت، بررسی نیاز و مشکل یادگیری، چرایی پیشنهاد تکنولوژی مورد نظر، ارزیابی کامل از موضوع، طراحی کلی و پلتفرم ارائه تکنولوژی پیشنهاد شده و برون دادهای استفاده از تکنولوژی، هزینه های اجرای طرح تا زمان تحویل و همچنین بهره برداری همه باید در طرح مورد نظر مشخص باشد.
No tags for this post.