انسان چگونه جهت صدا را تشخیص می دهد؟

به گزارش سیناپرس، احتمالا بارها این تجربه را داشته اید که سیستم شنوایی شما می تواند به خوبی جهت صدا را تشخیص داده و در نتیجه بدن شما واکنشی مناسب به این صدا داشته باشد. حال این سوال مطرح می شود که انسان چگونه می تواند جهت صداها را تشخیص دهد.

در توضیح این پدیده باید اذعان داشت: مغز انسان قادر به انجام این کار با مقایسه تفاوت های کوچک در نحوه تأثیر صداها بر هر گوش است. در حقیقت نحوه تکامل مغز و سیستم شنوایی انسان به گونه ای است که وی را قادر به تشخیص سرعت دریافت سیگنال های صوتی می کند. در حقیقت صدایی که از سمت راست یک فرد می آید در گوش راست وی کمی بلند تر شنیده می شود و گوش چپ این صدا را با کمی فاصله و با صدایی کمتر تشخیص می دهد.

خوشبختانه این موضوع در تمامی جهات عمل کرده و ساختار اعصاب شنوایی انسان قادر به تشخیص سداها از جلو، عقب و سایر جهات است. یافته های محققان نشان می دهد صداهایی که از جلو یا پشت هر گوش شنیده می شوند، سیستم اعصاب شنوایی را به همان شیوه تحت تأثیر قرار می‌دهند.

به گفته متخصصین، مغز از این تفاوت ها حتی به اندازه صد هزارم  ثانیه برای محاسبه این که یک صدا از کجا می آید، استفاده می کند. این فرایند، کاملا ناخوداگاه بوده و شما نقش چندانی در مدیریت آن ندارید. به گزارش سیناپرس،سیگنال‌ های گوش در طول عصب شنوایی به ساقه مغز می ‌رسند، جایی که هر سلول به تفاوت زمانی و جهت خاصی که صدا از آن محل  به گوش شما رسیده است، پاسخ می ‌دهد.

به گزارش سیناپرس، تا همین اواخر تصور می شد که این تاخیر در جایی بین گوش و ساقه مغز تحلیل می شود، اما بر اساس تحقیقات جدید کشف شده است که تمام این محاسبات در سلول های ساقه مغز انجام می شود و در ادامه این نتیجه به سایر قسمت های مغز و سیستم عصبی انتقال داده شده و مجموعه این فعل و انفعالات، شما را قادر می سازد تا جهت صدا را بدون فکر کردن و تلاش برای تحلیل آگاهانه، تشخیص دهید.

برخی از باورهای پیشین مدعی بودند ساختار و شکل بیرونی گوش انسان در تعیین و تشخیص جهت صدا موثر هستند اما به نظر می رسد پاسخ به این سوال در داخل سلول های عصبی ساقه مغز و سرعت حرکت صوت، پنهان شده است.

مترجم: نیروانا محمدحسینی
منبع: sciencefocus

No tags for this post.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا