احتمال وقوع سیلاب در نوروز و بهار کم است

صادق ضیاییان، رئیس مرکز ملی پیش ‌بینی و مدیریت بحران مخاطرات وضع هوا، در گفتگو با خبرنگار سیناپرس گفت: با توجه به ناپایداری های  جوی در فصل بهار، در ایام نوروز بارش هایی در برخی از مناطق کشور به ویژه نیمه شمالی کشور شاهد هستیم؛ با این حال توصیه می شود افراد پیش از سفر با مراجعه به سایت سازمان هواشناسی و مراجع رسمی از شرایط دقیق هوا در چند روز آتی مطلع شوند.

وی افزود: مسافران می ‌توانند با شماره گیری ۱۳۴از وضعیت دقیق جوی مناطق مورد نظر آگاهی لازم را کسب کنند و از شرایط هوایی مقصدشان باخبر شوند.

ضیاییان با اشاره به احتمال وقوع سیلاب های بهاری گفت: با توجه به شرایط نامساعد منابع آبی کشور در صورت وقوع بارش های سنگین، سیلاب اندکی رخ می دهد و احتمال اینکه سیلاب های چند سال اخیر رخ دهد بسیار کم است با این حال نمی توان نظر قطعی داد.

وی با اشاره به میانگین دما در روزهای آتی و ایام نوروز گفت: از ۲۴ اسفند سال جاری تا یکم فروردین ماه دما کمتر از میانگین هر ساله پیش بینی شده است؛ همچنین اغلب مناطق کشور در هفته نخست فروردین ماه، یعنی روزهای دوم تا هشتم  دماهای متفاوتی را تجربه می کنند و شاهد نوسان دمایی خواهیم بود. گفتنی است؛ در این بازه زمانی دما در نیمه شمالی کشور  نزدیک به میانگین هر ساله پیش بینی می شود اما در حوالی رشته کوه البرز یک تا سه درجه کمتر از شرایط نرمال است.

به گفته ضیاییان، در کل نیمه شمالی کشور شرایط نرمال و مطابق با میانگین سالانه را دارد؛ اما نیمه جنوبی سه الی چهار درجه گرمتر خواهد بود.

گفتگو:مهتاب دمیرچی

No tags for this post.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا