نماد سایت خبرگزاری سیناپرس

کار تیمی و موافق بودن کلید موفقیت در زندگی است

به گزارش سیناپرس، در پژوهش های جدید محققان تأثیر عوامل مختلف از جمله شخصیت بر عملکرد شغلی را مورد مطالعه قرار دادند.

پژوهشگران چندین متغیر از جمله سلامت روانی، سلامت جسمانی، روابط شخصی، اثربخشی مدیریتی و عملکرد در هر دو محیط آموزشی و سازمانی را برای این تحقیق در نظر گرفتند. یافته ‌های آن ‌ها نشان داد که توافق ‌پذیری اثر مطلوبی بر صدها معیار فیزیکی، روان‌ شناختی و شغلی ارائه می‌ دهد که هم بر موفقیت شغلی و هم بر موفقیت کلی در زندگی تأثیر می ‌گذارد. به گزارش سیناپرس،یکی از یافته‌ های مهم این بود که افرادی که سطح رضایت بالایی داشتند، ۹۳ درصد موفقیت بیشتری در دسته ‌های فوق داشتند.

مایکل ویلموت (Michael Wilmot) استادیار مدیریت در دانشگاه آرکانزاس و پژوهشگر ارشد این مطالعات می ‌گوید: ما می‌ خواستیم خلاصه ‌ای کمی و ترکیبی از آنچه در مورد روابط بین توافق ‌پذیری و پیامدهای آن آموخته ‌ایم، انجام دهیم. موافق بودن ویژگی شخصیتی است که در درجه اول به افراد و ایجاد روابط مثبت مربوط می شود.

او در ادامه افزود: تحقیقات جداگانه در مورد عملکرد شغلی بر پنج ویژگی شخصیتی بزرگ متمرکز شد: توافق پذیری، وظیفه شناسی، برون گرایی، در دسترس بودن و روان رنجوری. به گزارش سیناپرس،در مرحله بعد، برای ارائه وضوح بیشتر و تاکید بر اهمیت توافق پذیری، محققان ۲۷۵ متغیر را در مقوله های مفهومی گسترده تر قرار دادند. دسته بندی ها شامل موفقیت، عملکرد، سلامت جسمانی، انگیزه و سلامت روان بود.

در ادامه، تحقیقات نشان داد که هشت موضوع بر چگونگی توافق پذیری به افراد و سازمان ها کمک می کند تا به موفقیت بیشتری دست یابند. این موارد شامل:

•    تعالی: داشتن تمایل به رشد شخصی خود و انگیزه برای مراقبت از دیگران.
•    کار تیمی: ظرفیت همدلانه برای هماهنگ کردن اهداف با افراد و دیگر ظرفیت همکاری مؤثر.
•    قناعت: توانایی سازگاری با زمینه ها و نهادهای جدید و پذیرش زندگی همانگونه که هست.
•    سرمایه گذاری رابطه ای: انگیزه ایجاد و حفظ روابط مثبت و معنادار با دیگران.
•    سرمایه گذاری کاری: تمایل به انجام کار بیشتر در محل کار، انجام کار با کیفیت به طور مداوم و پاسخگو بودن نسبت به مسئولیت های محیط کار.
•    تأکید کمتر بر نتایج: تأکید بیشتر بر هدف گذاری و تولید نتایج فردی و همچنین تمایل به ملایمت در برخورد با عملکرد دیگران.
•    جهت گیری هنجارهای اجتماعی: حساسیت و احترام بیشتر به رعایت هنجارهای اجتماعی و پرهیز از قانون شکنی و تخلف. 
•    ادغام اجتماعی: توانایی ادغام موفقیت آمیز در نقش ها و نهادهای اجتماعی جدید و احتمال کم بزهکاری، رفتار ضد اجتماعی و جابجایی های شغلی.

به گزارش سیناپرس، پروفسور ویلموت در انتها نتیجه می گیرد: در مجموع، دقت در موارد فوق باعث ایجاد تعامل بین موضوعات خواهد شد. کار گروهی یا به عبارت دیگر موافق بودن با سرمایه گذاری کاری در ارتباط است اما بهتر اینست که این انرژی به بهترین وجه برای کمک یا همکاری با دیگران هدایت شود.

شرح کامل این پژوهش و یافته های حاصل از آن در آخرین شماره مجله تخصصی  Personality and Social Psychology Review منتشر شده است.

مترجم: فاطمه امینی

No tags for this post.
خروج از نسخه موبایل