کشف قدیمی ترین دایناسور آسیا

به گزارش سیناپرس اردبیل، نتایج پژوهشی که در مجله دیرینه ‌شناسی مهره ‌داران منتشر شده است، نشان می ‌دهد که این گونه جدید دایناسورهای کشف شده در آسیا، نه فقط قدیمی ترین نمونه موجود در این قاره محسوب می شود بلکه یکی از قدیمی ‌ترین گونه ‌های کشف ‌شده در سراسر زمین است.

گفتنی است فسیل استخوان های این استگوسور توسط تیمی از اداره اکتشاف و توسعه منابع معدنی و زمین شناسی چونگ کینگ در چین و با همکاری موزه تاریخ طبیعی لندن کشف شد. در این حفاری بخش هایی از استخوان های پشت، شانه، ران، پاها و دنده های این دایناسور به همراه چند صفحه زره خارجی بدن وی پیدا شد.

پژوهشگران طی مطالعات خود به این نتیجه رسید که گونه دایناسور Bashanosaurus primitivus قدیمی ترین نمونه دایناسور در قاره آسیا بوده و شواهد فسیلی فوق، یکی از قدیمی ترین سوابق این گونه دایناسورها را در جهان نشان می دهد. داده ها و تجزیه و تحلیل ژئوکرونولوژیکی انجام شده در این رابطه نشان می دهد این دایناسور در عصر ژوراسیک میانه (باژوسیان) زندگی می کرده است. لازم به توضیح است که بقایای فسیلی این جانور در نزدیکی شهر Pu'an، چین به دست آمده است. به این ترتیب مشخص می شود بقایای فسیلی دایناسور کشف شده حدود ۱۶۸ میلیون سال قدمت دارد.

بررسی های تطبیقی این فسیل با نمونه های متاخر کشف شده نشان می دهد استخوان‌ های کشف‌ شده دارای تیغه‌ های کوچک ‌تر و کمتر توسعه ‌یافته هستند. از سوی دیگر پایه های صفحه زرهی در مقایسه با سایر استگوسورهای ژوراسیک میانه که تاکنون کشف شده اند باریک تر و ضخیم تر بودند.

سرپرستی این مطالعات بر عهده دکتر دای هوی از دفتر اکتشاف و توسعه منابع معدنی و زمین شناسی چونگ کینگ قرار داشت. وی در این رابطه اعلام کرد: همه این ویژگی‌ ها، سرنخ‌ هایی از جایگاه استگوسورها در درخت خانوادگی دایناسورها ارائه می کند و ما می توانیم نتیجه بگیریم بقایای کشف شده نشان دهنده یک دایناسور کوچک است.

به گزارش سیناپرس، بر اساس اندازه اندام عقبی Bashanosaurus primitivus، طول کل این دایناسور حدود 2.8 متر تخمین زده می شود.
شرح کامل این پژوهش و یافته های به دست آمده از آن در آخرین شماره ژورنال تخصصی دیرینه شناسی مهره داران (The Journal of Vertebrate Paleontology) منتشر شده است.

مترجم: احسان محمدحسینی
منبع: upi

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا