نماد سایت خبرگزاری سیناپرس

از بین رفتن توانایی جذب کربن توسط درختان در اثر خشکسالی

یکی از مواردی که انسان به صورت خدادادی از آن بهره مند است و بدون پرداخت هزینه می تواند از مزایای آن بهره مند شود را باید جنگل ها و به صورت دقیق تر، درختان دانست. انسان به تنهایی حجم بسیار بالایی از دی اکسید کربن را به صورت روزانه تولید می کند و این نوع از گاز می تواند کره زمین را با خطری جدی روبرو سازد.

حال درختان به عنوان فیلترهایی طبیعی برای تصفیه هوا به کار می روند و با جذب کردن دی اکسید کربن، از خود اکسیژن تولید می کنند که این امر موجب ایجاد تعادل در هوای کره زمین شده است. میزان خدماتی که درختان به بشریت ارائه می کنند به اندازه ای است که اگر انسان بخواهد به صورت مصنوعی برای انجام عملیاتی مشابه اقدام کند باید رقم سالانه 1 تریلیون دلار هزینه را متقبل شود.

حال این منابع به صورت تضمین شده به فعالیت خود ادامه نخواهند داد. فرایند از دست رفتن درختان به علت جنگل زدایی انسان ها تنها بخشی از این مشل است و مشکل دیگری که به تازگی از آن پرده برداشته شده است، تغییر ساختار رفتاری درختان پس از مواجه به خشکسالی شدید است.

دانشمندان با بررسی ساختار 1 هزار و 300 منطقه جنگلی اصلی جهان موفق به کشف موارد جدیدی در رفتار درخت ها شده اند. این مناطق جنگی شامل جنگل هایی در آمریکای شمالی، روسیه و غرب اروپا می شود. در این تحقیقات مشخص شده است که جنگل ها پس از مواجهه با خشکسالی نیاز به مدت زمانی بین 2 تا 4 سال برای بازیابی شرایط عادی رشد خواهند بود.

حال درختان بر اساس گونه ها می توانند در برابر خشکسالی رفتاری متفاوت داشته باشند و میزان در خطر قرار گرفتن آنها بسته به نوع عملکرد ساختار آب رسانی آنها در طول دوران خشکسالی خواهد داشت. البته امری که در میان تمامی درختان به صورت واضحی مشخص بوده است این است که درختان به واسطه مواجهه به خشکسالی شدید با از دست رفتن قابلیت جذب دی اکسید کربن روبرو خواهند شد.

این امر برای نمونه موجب شده است که جنگل های جهان در طول جند سال اخیر با کاهش 1.6 گیگا تنی میزان دی اکسید کربن جذب شده روبرو باشند. شایان ذکر است که این میزان به اندازه یک چهارم کل دی اکسید کربن جذب شده توسط این درختان بوده است.

منبع

No tags for this post.
خروج از نسخه موبایل