نماد سایت خبرگزاری سیناپرس

چرا کرونا از سطوح منتقل نمی شود؟

به گزارش سیناپرس، در اوایل سال ۲۰۲۰، با شیوع ویروس کشنده کووید ۱۹ مطالعات و تحقیقاتی در مورد شناخت این بیماری و نحوه ابتلا و گسترش آن انجام شد. اطلاعات مرتبط با این دوره زمانی نشان می داد که ویروس از سطوح منتقل می شوند و این موضوع باعث وحشت مردم و خرید بیش از حد لوازم بهداشتی و نظافتی شد.

دو سال بعد تحقیقات بیشتر دانشمندان نشان می دهد ویروس کرونا عمدتاً از طریق قطرات تنفسی در هوا منتشر می‌شود نه از روی سطوح. طبق این تحقیقات جدید، مخاط باعث می‌ شود تا ویروس‌ های کرونایی که روی سطوح چسبیده ‌اند کمتر عفونی شوند.

تحقیقات پیشین نشان داده بود که ویروس‌های کرونا می ‌توانند روزها یا هفته‌ ها روی سطوح باقی بمانند، اما قوی ‌ترین شواهد انتقال از طریق قطرات هوای حامل ویروس است. مشکل این اختلاف در روش انجام این مطالعات نهفته است. بیشتر دانشمندان ویروس ها را در بافرها یا محیط های رشد بررسی کردند. به گزارش سیناپرس،اما در واقع، یک فرد آلوده که روی میز عطسه می‌ کند ویروس کرونای پوشیده از مخاط را بیرون می‌ دهد. این ذرات ویروس موسوم به موکوس دارای مولکول های قندی است که  قابلیت ویروس کووید در آلوده کردن سلول ها را مسدود می کند. 

پژوهشگران به دنبال این بودند که ببینند چگونه مخاط ممکن است قرار گرفتن در معرض ویروسی روی سطوح را متوقف کند. علاوه بر آب، نمک ها، لیپیدها، دی ان ای و سایر پروتئین ها، موکوس دارای پروتئین هایی به نام موسین است که مولکول های قندی به نام گلیکان دارد.

به گزارش سیناپرس، گلیکان ها در مطالعات زیست شناسی بسیار مهم هستند زیرا پروتئین های اسپایک کرونا این مولکول های قند را در انتهای سطح سلول هدف قرار داده تا سلول ها را آلوده کنند. بنابراین، اگر پروتئین های اسپایک با گلیکان های موجود در مخاط پوشانده شوند، ممکن است به پروتئین های موجود در سطوح سلولی متصل نشوند.

این تیم با استفاده از یک نسخه ساختگی از ویروس کرونای انسانی به نام OC43، قطرات ویروس را در یک محیط شبیه سازی شده رشد داده و با 0.1 تا 0.5 درصد موسین موجود در مخاط بینی و بزاق موجود در سطح پلاستیکی قرار دادند. در ادامه پژوهشگران توانایی آن ها برای آلوده کردن سلول ها را اندازه گیری کردند.

مطالعات پژوهشگران نشان می دهد ویروس های پوشیده از مخاط به طور چشمگیری کمتر عفونی بودند. آنها همچنین نتایج مشابهی را هنگامی که موسین ها از سطوح فولادی، شیشه ای و ماسک جراحی به دست آمدند، یافتند. به گزارش سیناپرس، این تیم مشاهده کردند که عفونی شدن ممکن است ناشی از حرکت موسین از لبه باشد و هنگامی که قطرات خشک شده، یک اثر حلقه قهوه ایجاد می کند. این حرکت موسین ها و ویروس ها را به هم نزدیک کرد تا تعامل با یکدیگر را آسان تر کند. 

شرح کامل این پژوهش ها و نتایج حاصل از آن در آخرین شماره مجله ACS Central Science منتشر شده و قابل دسترس است. 

مترجم: فاطمه کردی

No tags for this post.
خروج از نسخه موبایل