نماد سایت خبرگزاری سیناپرس

جنگل های آمازون، در حال رسیدن به نقطه بدون بازگشت نابودی

به گزارش سیناپرس،طبق مشاهدات صورت گرفته توسط دانشمندان از جنگل های آمازون، این جنگل های بارانی که به عنوان نمادی مهم از طبیعت وحشی کره زمین محسوب می شوند، در حال نزدیک شدن به نقطه بدون بازگشت برای نابودی هستند.

به گفته محققان دانشگاه اکستر بریتانیا، بعد از گذر از این نقطه، جنگل های انبوه آمازون که از جمله مهم ترین جنگل های بارانی هستند، به گونه ای بیابان به نام ساوانا تبدیل می شوند. به گزارش سیناپرس،اتفاقی که نشانه های آن در خصوص از دست دادن انعطاف پذیری در بیش از 75 درصد از منطقه آن از اوایل دهه 2000 شروع به ظاهرشدن کرده اند.

جنگل های استوایی و بارانی مانند آمازون نقش مهمی در تنظیم آب و هوا دارند. با این حال، تغییرات آب و هوایی و فعالیت‌های ناشی از انسان مانند جنگل‌زدایی، در دهه‌های اخیر فشار فزاینده‌ای بر چنین جنگل‌هایی وارد کرده است.

سازمان دهندگان این مطالعه، با استفاده از داده‌های سنجش از راه دور ماهواره‌ای، تغییرات در انعطاف‌پذیری، یعنی توانایی اکوسیستم برای بازیابی پس از یک اختلال را برای جنگل‌های بارانی آمازون بین سال‌های 1991 تا 2016 بررسی و تعیین کردند. آن ها این اطلاعات را با داده‌های پوشش جنگلی به عنوان معیار وضعیت میانگین اکوسیستم و همچنین داده های آب و هوایی ترکیب نمودند.

تجزیه و تحلیل ها نشان می دهد که 75 درصد از آمازون از اوایل دهه 2000 انعطاف پذیری خود را از دست داده است و این نشان می دهد که جنگل های فوق ممکن است به زودی به یک نقطه انتقال بحرانی نزدیک شوند. 

این محققان می گویند: از دست دادن انعطاف‌پذیری در مناطقی که به فعالیت‌های انسانی نزدیک‌تر هستند و همچنین در مناطقی که بارندگی کمتری دارند، برجسته‌تر است. 

به گزارش سیناپرس،نکته مهم دیگری که در این پژوهش به آن اشاره شده، آن است که از دست دادن انعطاف‌پذیری با از دست دادن پوشش جنگلی همزمان نیست، به این معنی که جنگل می‌تواند به نقطه اوج نابودی خود نزدیک شود، بدون این که تغییرات قابل توجهی را در حالت میانگین خود نشان دهد.

به اعتقاد دانشمندان دانشگاه اکستر، این یافته‌ها از اهمیت قابل توجهی برخوردار هستند، زیرا شواهد متقنی ارائه می‌کنند که نشان می دهند شرایط خشک‌تر و جنگل‌زدایی های فعلی، احتمالا آمازون را به سمت یک آستانه بحران بدون بازگشت سوق می‌دهند.

به گزارش سیناپرس،این یافته ها را نشریه جهانی و پیشرو در حوزه تغییرات آب و هوایی، Nature Climate Change منتشر کرده است.

نویسنده: رها امیدوار
 

No tags for this post.
خروج از نسخه موبایل