نماد سایت خبرگزاری سیناپرس

پروتئین اسپایک سویه امیکرون دارای بیش از ۳۰ جهش است

به گزارش سیناپرس، این پژوهش اولین مطالعه ای است که مشخصات ژنومی امیکرون را توصیف و منشأ این گونه را بررسی می کند. ماسیج بونی (Maciej Boni) دانشیار زیست شناسی در این باره گفت: ما دیده ایم که ویروس کرونا چگونه سه نوع اصلی آلفا، دلتا و اومیکرون را در حدود ۱۶ ماه تولید کرد. اتفاقی که بسیار تعجب آور است زیرا سایر ویروس ها چنین جهش های تکاملی بزرگی انجام نمی دهند.

پن استیت (Penn State) که تحلیل نوترکیبی را برای این همکاری جهانی رهبری می کرد، گفت: آخرین نوع یعنی سویه امیکرون به دلیل جهش بزرگتر در تکامل پروتئین اسپایک خود فوق العاده است.
بونی اشاره کرد: در مقایسه با انواع قبلی، پروتئین اسپایک سویه امیکرون دارای بیش از ۳۰ جهش است که بسیاری از آنها بر خنثی سازی آنتی بادی میزبان تأثیر می گذارند. 

او گفت: با توجه به اینکه امیکرون از نظر تکاملی چنین جهشی رو به جلو انجام داد، ما می خواستیم بررسی کنیم که چرا و چگونه ممکن است این اتفاق افتاده باشد. برای انجام این کار، تیم تحقیقاتی تمام ۶۸۶ توالی امیکرون را که در دسترس بودند، تجزیه و تحلیل کردند. به گزارش سیناپرس،آنها دریافتند که امیکرون در ریشه B.1.1 قرار گرفته و همچنین شامل نوع آلفا است. جالب توجه است، این تیم پژوهشی دریافت که امیکرون از نظر ژنتیکی از آلفا و همچنین هر گونه دیگر شناخته شده متمایز است.

بونی در باره موضوع فوق گفت: این بدان معناست که اگرچه امیکرون به همان گونه آلفا تعلق دارد، اما به حدی تغییر کرده است که به عنوان نسل بعد نوع آلفا قابل تشخیص نیست. زمانی که ژنوم امیکرون برای اولین بار توالی یابی شد، مشخص شد که این ویروس دارای پتانسیل این است که از نظر فنوتیپی با گونه های قبلی که ما با آن ها آشنا هستیم، تفاوت زیادی داشته باشد.

برای تعیین زمانی که نوع امیکرون برای اولین بار ظهور کرد، تیم تحقیقاتی از تکنیکی به نام تحلیل فیلوژنتیک بیزی کالیبره شده با زمان استفاده کرد. محققان تخمین زدند که تاریخی که جدیدترین جد مشترک همه امیکرون ها به وجود آمده، اوایل اکتبر سال ۲۰۲۱ (مصادف با ماه مهر سال ۱۴۰۰ شمسی) است. 

به گزارش سیناپرس، این تیم تحقیقالتی تجزیه و تحلیل انتخابی را روی ۶۸۶ توالی امیکرون اعمال کرد و شواهدی از انتخاب طبیعی مثبت در بسیاری از ژن ‌ها از زمانی که این گونه از نوع B.1.1 دیگر جدا شد، یافتند. بونی در این باره گفت: این یافته به نتیجه گیری ما منجر شد که تکامل تطبیقی نقش مهمی در ظهور و شکل گیری اولیه سویه امیکرون ایفا کرده است. این یافته ها نشان می دهد که امیکرون احتمالاً نتیجه یک فرآیند تکاملی است که یک ویروس بسیار قابل انتقال ایجاد کرده که تا حدی از پاسخ های آنتی بادی بدن فرار می کند. بونی همچنین افزود: ما هیچ مدرک قانع ‌کننده‌ ای مبنی بر اینکه امیکرون نوترکیبی از گونه ‌های قبلی ویروس کرونا است پیدا نکردیم.

این تیم همچنین متوجه شد که برخی از نمونه‌ های امیکرون شواهد ضعیفی از به ارث بردن مواد ژنتیکی از یک ویروس دلتا را نشان می ‌دهند، اما تجزیه و تحلیل‌ های آماری نمی ‌توانند شانس تصادفی یا خطاهای توالی کوچک را به عنوان دلایل این سیگنال نوترکیبی عجیب رد کنند.

بونی افزود: با توجه به اطلاعات نادرست اخیر مبنی بر اینکه گونه‌ های امیکرون و دلتا دوباره ترکیب شده‌ اند تا یک نوع فوق ‌العاده دلتاکرون ایجاد کنند، مهم است که توجه داشته باشیم که چنین ترکیبی در واقع امکان ‌پذیر است، اما در حال حاضر هیچ مدرکی مبنی بر وقوع این اتفاق وجود ندارد. به گزارش سیناپرس،علاوه بر این، اگر این اتفاق بیفتد، نمی توان گفت که ویژگی های چنین ویروسی از نظر توانایی انتقال و یا ایجاد بیماری شدید و سایر عوامل چگونه خواهد بود.

با توجه به قابلیت انتقال امیکرون، تیم تحقیقاتی به این نتیجه رسید که فرار سیستم ایمنی احتمالاً عامل اصلی گسترش سریع امیکرون در آفریقای جنوبی بوده است.
به گزارش سیناپرس، بونی در انتها خاطرنشان کرد که موج کنونی امیکرون یاد آور این موضوع به همه مردم است که واکسیناسیون کرونا خود را تا حد امکان به روز نگه دارند و از دوزهای تقویت کننده استفاده کنند.

شرح کامل این پژوهش و یافته های حاصل از آن در آخرین شماره مجله تخصصی Nature منتشر شده است.

مترجم: فاطمه امینی

No tags for this post.
خروج از نسخه موبایل