آپنه خواب باعث درد مفاصل در زنان مسن می شود

به گزارش سیناپرس، نتایج یک مطالعه جدید با هدف بررسی ارتباط بین علائم مختلف فیزیکی و روانی رایج در دوران گذار یائسگی با آپنه خواب نشان می دهد آپنه خواب در دوره یائسگی منجر به درد مفاصل می شود.

در این مطالعات مشخص شده است که با ورود زنان به دوره یائسگی، بروز آپنه خواب افزایش می ‌یابد، به طوری که شیوع آپنه خواب در زنان یائسه 4.5 برابر بیشتر از زنان عادی است.

پیشنهاد شده است که آپنه خواب ممکن است با کاهش سطح استروئیدهای جنسی ایجاد شود، زیرا مطالعات انجام گرفته نشان می دهد هورمون درمانی به کاهش بروز آپنه خواب کمک می کند. به گزارش سیناپرس، از سوی دیگر پژوهشگران دریافتند زنان احتمال بیشتری برای تجربه درد مفاصل اسکلتی عضلانی پس از یائسگی دارند، مشکل دیگری که با تغییرات هورمونی مرتبط است.

تلاش برای کاهش عوامل موثر در آپنه خواب مهم است زیرا این اختلال یک عامل خطر برای فشار خون بالا و دیابت است که می تواند به پیشرفت بیماری های قلبی عروقی، که علت اصلی مرگ و میر در سراسر جهان است، کمک کند.

مطالعات قبلی نشان داده است که شدت گر گرفتگی با خطر آپنه خواب در زنان میانسال مرتبط است. با این حال، ارتباط بین آپنه خواب و سایر علائم رایج در زنان میانسال و مسن هنوز به طور کامل شناخته نشده است.

نتایج این مطالعه جدید نشان می دهد که ارتباط معنی داری بین آپنه خواب و درد مفاصل با نمرات دیسترس تنفسی بالاتر مرتبط با شدت درد مفاصل وجود دارد. به گزارش سیناپرس،  یک توضیح برای رخ دادن حالت فوق، این است که بافت های مفصلی گیرنده های استروژن دارند و استروژن در حفظ هموستاز بافت های مفصلی مانند غضروف، رباط ها و ماهیچه ها نقش دارد. مطالعات محدودی روی حیوانات اثر مفید استروژن درمانی را در کاهش آرتروز نشان داده است.

به گزارش سیناپرس، به همین دلیل پژوهشگران توصیه می کنند مطالعات بیشتر و جامع تری در این رابطه انجام شود.
به گزارش سیناپرس، بر اساس این نتایج، محققان پیشنهاد می ‌کنند که یک معاینه دقیق از تنفس اختلال خواب در زنان مبتلا به درد شدید مفاصل و خستگی‌پ ذیری برای کمک به شناسایی زنان مبتلا به آپنه انسدادی خواب انجام شود.

شرح کامل این پژوهش و یافته های به دست آمده از آن در آخرین شماره مجله تخصصی انجمن یائسگی آمریکای شمالی NAMS منتشر شده است.

مترجم: رضوان خندان
 

No tags for this post.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا