نماد سایت خبرگزاری سیناپرس

چرا زنان بیشتر دچار آلزایمر می شوند؟

به گزارش سیناپرس، تیمی از پژوهشگران به سرپرستی پروفسور کگیانگ یه (Keqiang Ye) از مؤسسه فناوری پیشرفته شنژن در  آکادمی علوم چین، به بررسی این موضوع پرداختند که چرا زنان بیشتر از مردان دچار آلزایمر می شوند. یافته های این مطالعه  پاسخ روشنی برای معمای فوق ارائه می دهد .

اعضای این تیم مطالعاتی با ادغام پژوهش های قبلی خود این تئوری را ایجاد کرده اند که مسیر C/EBPβ/AEP عامل اصلی ایجاد بیماری های عصبی است. در ادامه، پژوهشگران هورمون محرک فولیکول  را به عنوان عامل بیماریزای اصلی شناسایی کردند.
دکتر زیدی مونه (Zaidi Mone) از اعضای این تیم مطالعاتی و استاد دانشکده پزشکی Mount Sinai در نیویورک درباره موضوع فوق گفت: در طول یائسگی، غلظت سرمی هورمون محرک فولیکول (FSH) به شدت افزایش می یابد و به گیرنده های همزاد بر روی نورون ها متصل می شود و مسیر C/EBPβ/AEP را فعال می کند. 
در این مطالعات، محققان از روش های مختلفی برای نشان دادن این یافته استفاده کردند. آنها با استفاده از موش هایی که  تخمدانشان برداشته شده بود، از درمان آنتی بادی ضد غلظت سرمی هورمون محرک فولیکول برای مسدود کردن این هورمون و غیرفعال کردن مسیر C/EBPβ/AEP استفاده کردند. به گزارش سیناپرس، آنها همچنین بیان گیرنده غلظت سرمی هورمون محرک فولیکول (FSHR) را در نورون ها حذف کردند تا اتصال FSH به FSHR در هیپوکامپ را لغو کنند. هر دوی این روش ها آسیب شناسی و اختلال عملکرد شناختی را کاهش دادند. 
به گزارش سیناپرس، محققان علاوه بر کار با موش‌های ماده، FSH را به موش‌های نر نیز تزریق کرده و متوجه شدند که این ماده باعث ایجاد آسیب‌شناسی منجر به آلزایمر می‌ شود.

این یافته‌ها نشان می‌دهند که افزایش FSH پس از یائسگی به FSHR در نورون‌ها متصل می‌شود و مسیر C/EBPβ/AEP را فعال می‌کند، که نقش مهمی در ایجاد آلزایمر ایفا می‌کند.

دکتر سئونگ سو کانگ از دیگر پژوهشگران این تیم مطالعاتی درباره موضوع فوق گفت: یافته‌ های ما نشان می ‌دهد که مسیر سیگنال‌ دهی C/EBPβ/AEP به عنوان یک عامل اصلی در این بیماری ‌های حافظه وابسته به سن عمل می ‌کند.  شرح کامل این پژوهش در آخرین شماره مجله تخصصی Nature منتشر شده است.

مترجم: لیلی دهقان پور
 

No tags for this post.
خروج از نسخه موبایل