کشف خون آشام ستاره ای در نزدیکی زمین

به گزارش سیناپرس، برای سال ها ستاره شناسان تصور می کردند سیاه‌چاله در منظومه HR 6819 واقع در صورت فلکی تلسکوپ، نزدیک‌ترین سیاهچاله به زمین محسوب می شود. در واقع هنگامی که گروهی از محققان حرکت دو ستاره را در سال ۲۰۲۰ بررسی کردند، ستاره اول به دور دومی چرخید در حالی که ستاره دوم در مدار وسیع تری حرکت کرده و این موضوع سبب شد منجمین تصور کنند که الگوی عجیب فوق الذکر به دلیل وجود یک سیاهچاله در مرکز این منظومه است.
مطالعات جدید ستاره شناسان اما نشان می دهد که این باور، اشتباه بوده و الگوی حرکتی این ستارگان در نتیجه یک پدیده رایج اما کوتاه مدت به نام "خون آشام ستاره ای" است.به گزارش سیناپرس، بر اساس مطالعه ای که دیروز ، چهارشنبه منتشر شد، یکی از این ستاره ها در حال جدا شدن و جذب جرم از دیگری است.

تیم کشف‌ کننده این پدیده شامل دانشمندی بود که فکر می‌ کردد دو سال پیش این سیاه‌ چاله را کشف کرده است، توماس ریوینیوس، ستاره‌شناس رصدخانه جنوبی اروپا، و همچنین جولیا بودنشتاینر و ابیگیل فراست از دانشگاه KU Leuven. بلژیک در این مطالعه حضور داشتند.به گزارش سیناپرس،ریوینیوس در این رابطه گفت: ما دریافتیم که دو منبع نور در  این منظومه وجود دارد، بنابراین سوال این بود که آیا آنها از نزدیک به دور یکدیگر می چرخند، یا از یکدیگر دور هستند؟

به گزارش سیناپرس، این تیم برای تجزیه و تحلیل داده‌های تازه، از ابزاری در تلسکوپ بسیار بزرگ ESO به نام کاوشگر طیف ‌سنجی چند واحدی و همچنین ابزار تداخل سنج تلسکوپی بسیار بزرگی به نام گرانش استفاده کردند.
فراست در این رابطه می ‌گوید: این داده ‌ها آخرین قطعه پازل بودند و به ما این امکان را دادند که نتیجه بگیریم HR 6819 یک سیستم دو ستاره ای بدون سیاه‌ چاله است.
وی در ادامه توضیحاتش افزود: مطالعه یک سیستم ستاره ای دوتایی در فاز خون آشام بسیار دشوار محسوب می شود زیرا این پدیده بسیار کوتاه است.
شرح کامل این پژوهش و یافته های به دست آمده از آن، روز گذشته در آخرین شماره مجله تخصصی Astronomy & Astrophysics منتشر شده است.

مترجم: سید یوسف دراوی زاده