این بناهای تاریخی در خطر تخریب هستند

به گزارش سیناپرس، سازمان دیده بان آثار تاریخی به تازگی فهرستی از مهم ترین بناهای جهان که در خطر تخریب هستند منتشر کرده است. این پروژه متعلق به صندوق جهانی بناهای تاریخی WMF)) و دیده ‌بان آثار جهانی بوده و به حفاظت از مکان‌ های فرهنگی تاریخی که به شدت در معرض تهدید هستند کمک می‌ کند.
طبق اطلاعات موجود در این وب سایت، سازمان فوق از سال ۱۹۶۵ به بیش از ۷۰۰ سایت در ۱۱۲ کشور مختلف کمک کرده است. برخی از این مکان‌ها عبارتند از: جزیره ایستر شیلی، موزه فرهنگی موصل عراق و پارک باستان‌شناسی آنگکوروات کامبوج. 

این سازمان مستقل خاطرنشان می کند که بیشتر سایت ها به دلیل تغییرات آب و هوایی، عدم تعادل گردشگری و حتی تروریسم به شدت در معرض خطر هستند. به گزارش سیناپرس، روز گذشته دفتر مرکزی این سازمان در شهر نیویورک، فهرست این سازمان برای سال ۲۰۲۲ را اعلام کرد که شامل ۲۵ مکان از جمله هیتیس یا فواره های آب دره کاتماندو پایتخت نپال است که به عنوان یکی از بزرگترین دستاوردهای تکنولوژیکی تمدن دره کاتماندو محسوب می شود.  قدمت این آب ‌نما های تاریخی به سال ۵۵۰ بعد از میلاد برمی‌گردد.

در دو دهه اخیر، برخی از دهانه های مجموعه فوق، خشک شده یا از بین رفته است. دهانه ها که آب آشامیدنی عمومی را تامین می کنند، از مواد مختلفی ا جمله سنگ، ساخته شده اند و بر روی آن ها تصاویری از موجودات افسانه ای و اساطیر هندو، حک شده اند.

این آژانس امیدوار است بتواند با تامین مالی و اعزام متخصصین، از این شبکه آبنما ها محافظت و همچنین مدیریت سفره های آب را بهبود بخشد.علاوه بر این، اهرام سلطنتی پادشاهی باستانی کوش، در نوری، سودان در فهرست بناهای در خطر سال جاری گنجانده شده است.به گزارش سیناپرس، اهرام باستانی آفریقا در سرتاسر دره نیل یافت می شوند و به دلیل رقابت با اهرام بسیار بزرگتر در جیزه مصر ، تا حد زیادی فراموش شده اند. اهرام نوبی به نسبت اهرام مصر بسیار کوچکتر هستند.

 سازمان دیده بان آثار تاریخی می ‌گوید برای اینکه گردشگران از این گنجینه ‌های باستان ‌شناسی لذت ببرند، حافظان محیط زیست باید به شن و ماسه‌ ای که سطوح سازه‌ های ماسه ‌سنگ را فرسایش می‌ دهد و همچنین بالا آمدن آب‌ های زیرزمینی که اتاق‌ های تدفین زیر اهرام را زیر آب می ‌برد، رسیدگی کنند. 
به گزارش سیناپرس،در خاتمه گفتنی است در این فهرست نامی از بناهای تاریخی ایران به چشم نمی خورد.

مترجم: احسان محمدحسینی
منبع: sputniknews

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا