نماد سایت خبرگزاری سیناپرس

ورزش کلید جوانی است

به گزارش سیناپرس، پژوهشگران دانشگاه آرکانزاس گزارش دادند که ورزش روند پیری را در سطح سلولی کند می کند و این فرایند حتی اگر در میانسالی شروع به ورزش کنید نیز قابل مشاهده است.

طی این مطالعه از موش ‌های آزمایشگاهی مسن استفاده شد که به پایان عمر طبیعی خود (۲۲ماه) نزدیک می ‌شدند. دانشمندان طی آزمایش های خود تعاملات آن‌ ها را با چرخ ورزش مورد مطالعه قرار دادند. باید به این نکته توجه داشت که موش ها به ندرت نیاز به انگیزه ای برای دویدن دارند و به طور عادی موش‌ های مسن ‌تر حدود سه تا پنج مایل در روز و موش‌های جوان ‌تر روزانه شش تا هفت مایل می‌دوند.

دویدین بیشتر روی چرخ همچنین باعث شد تا عضلات این جانوران ورزیده تر شده و محققان این تمرین را با سربازی که یک کوله پشتی سنگین حمل می کند ، مقایسه کردند.

به گزارش سیناپرس، پس از دو ماه  موش‌ های ورزشکار با موش‌های همسن خود که ورزش نکرده بودند مقایسه شده و مشخص شد که این موش ها شرایط سلامتی مطلوب تری دارند.

کوین موراک، استادیار دپارتمان سلامت، عملکرد انسانی دانشگاه آرکانزاس  در این رابطه می گوید: ورزش باعث شد شرایط سلامتی  موش های ورزش کار حدود هشت هفته بهتر از موش های غیر ورزشکار همسن شود. قابل توجه است که هشت هفته جوانی اضافی تقریباً ده درصد از طول عمر متوسط موش ها را تشکیل می دهد.

محققان این مطالعه تاکید می کنند که ورزش روند پیری در دی ان ای  را کند می کند. از نظر علمی این موضوع با فرایند متیلاسیون دی ان ای مرتبط است. متیلاسیون زمانی رخ می دهد که کلاهک های کوچکی به نام گروه های متیل به دی ان ای متصل می شوند. به گزارش سیناپرس،آنها به عنوان کلیدی برای روشن و خاموش کردن یک ژن خاص عمل می کنند. با افزایش سن بدن انسان، متیلاسیون دی ان ای افزایش می یابد و حتی برخی از افراد مسن هیپرمتیلاسیون روی ژن های ماهیچه ای را تجربه می کنند.

به گزارش سیناپرس، پروفسور موراک در این رابطه توضیح می‌دهد: تغییرات متیلاسیون دی ان ای در طول عمر معمولاً به شیوه‌ای سیستماتیک اتفاق می‌افتد. به همین دلیل می توان با بررسی این تغییرات، سن تقویمی موجودات زنده را تخمین زد. شرح کامل این پژوهش و یافته های به دست آمده از آن در آخرین شماره مجله تخصصی Aging Cell منتشر شده است.

مترجم: ناصر پورقدیمی
 

No tags for this post.
خروج از نسخه موبایل