نماد سایت خبرگزاری سیناپرس

بیدار کردن ژن های خفته به وسیله هوش مصنوعی

به گزارش سیناپرس،محققان دانشکده پزشکی دانشگاه واشنگتن در سیاتل، در یک پژوهش جالب توجه موفق به طراحی سیستمی شده اند که قادر است با ترکیب فناوری ویرایش ژن CRISPR و پروتئینی که با هوش مصنوعی طراحی و ساخته شده است، ژن‌های خفته را بیدار کرده و از مزایای آن ها بهره برد.
این پژوهشگران می گویند: رویکرد جدید به ما اجازه می دهد تا نقش هر ژن را در رشد و تکامل طبیعی سلول و همچنین در پیری و بیماری هایی مانند سرطان بهتر درک کنیم.به گزارش سیناپرس،به گفته آن ها، مزیت ویژه این رویکرد در آن است که می‌ توان با خیال راحت ژن ‌های خاص را به گونه ای اصلاح کرد که بدون تغییر دائمی ژنوم، بر فعالیت سلولی تأثیر بگذارند.

پروتئین طراحی شده با هوش مصنوعی در موسسه  IPDدانشگاه واشنگتن توسعه یافته است. تکنیک جدیدی که با به کارگیری این پروتئین توسعه داده شده، به هدف قرار دادن تغییرات شیمیایی که به بسته بندی ژن ها در کروموزوم ها و تنظیم فعالیت آن ها کمک می کنند اقدام کرده و فعالیت ژن را بدون ایجاد تغییر در توالی DNA ژنوم کنترل می کند.

به گزارش سیناپرس،این تغییرات که عموما به اپی ژنتیک معروف هستند، نوعی تغییرات شیمیایی اند که فعالیت ژن را تنظیم می کنند.دانشمندان به طور کلی علاقه خاصی به این اصلاحات نشان می دهند، زیرا نه تنها بر فعالیت ژن در عملکرد طبیعی سلول تأثیر می‌گذارند، بلکه با گذشت زمان متراکم شده و از آنجا که می توانند به فرزندانمان منتقل شوند، بر سلامت نسل‌های آینده نیز تأثیر می گذارند.

محققان دانشگاه واشنگتن در سیاتل، بر روی یک پروتئین پیچیده به نام PRC2 تمرکز کردند. PRC2 همان پروتئینی است که با اتصال یک گروه متیل به پروتئینی به نام هیستون که ژن ها را متراکم و بسته بندی می کند، ژن های خاصی را وادار به خاموشی می نماید.

پروتئین PRC2 در سراسر فرایند رشد انسان، فعال است، اما نقش به خصوصی را در روزهای اول زندگی یعنی زمانی که سلول های جنینی به انواع سلول های مختلف تبدیل می شوند تا بافت ها و اندام های جنین در حال رشد را تشکیل دهند، ایفا می کند.

این پروتیئن را می توان با مواد شیمیایی غیر فعال کرد، اما این کار دقیق نبوده و بر عملکرد PRC2 در سراسر ژنوم تأثیر می گذارد. به گزارش سیناپرس،هدف محققان مجری این تحقیق، یافتن راهی برای مسدود کردن محدود PRC2 بود تا تنها یک ژن خاص را در هر زمان تحت تأثیر قرار دهد و از این طریق، آن را دچار خاموشی نکند.

به گزارش سیناپرس،این یافته ها که نقش قابل توجهی در حوزه ژنتیک و پزشکی ایفا خواهند کرد، در مجله جهانی Cell Reports منتشر شده اند.

ترجمه: سنا دلفیه

 

No tags for this post.
خروج از نسخه موبایل