نماد سایت خبرگزاری سیناپرس

درمان سرطان با کمک پروبیوتیک ها و سیستم ایمنی بدن

به گزارش سیناپرس، نتایج یک کارآزمایی بالینی در فاز یک که به تازگی منتشر شد نشان می دهد که ترکیب ایمونوتراپی و محصول بیوتراپی زنده CBM588  که یک نوع یک پروبیوتیک محسوب می شود می تواند پاسخ های ضد توموری را در بیماران مبتلا به سرطان سلول کلیوی متاستاتیک افزایش دهد. 
این یافته‌ها بر پتانسیل تعدیل باکتری‌های داخل روده برای تقویت ایمنی درمانی در بیماران مبتلا به سرطان تاکید می ‌کند.  یافته های محققان نشان می دهد مجموعه ای از میکروارگانیسم ها در روده (میکروبیوتا) در تنظیم سیستم ایمنی نقش دارند که با ترکیب خاصی از میکروبیوم شناخته شده برای تعدیل کارایی ایمونوتراپی در بیماران مبتلا به سرطان دخیل هستند عدم تعادل بین سویه‌های باکتری در روده با بیماری‌ هایی مانند بیماری التهابی روده مرتبط است. از سوی دیگر فعالیت برخی از باکتری‌ های خاص از طریق تولید سموم سرطان ‌زا یا مقاومت در برابر درمان‌ های ضد تومور با افزایش خطر ابتلا به سرطان مرتبط هستند.

در این مطالعات دکتر سومانتا پال و دکتر سارا هایلندر و تیمی از همکارانش یک کارآزمایی بالینی را روی گروهی متشکل از ۲۹ بیمار با میانگین سنی ۶۶ سال، همگی به سرطان سلول کلیوی متاستاتیک مبتلا بودند، انجام دادند. گفتنی است ۷۲ درصد از این بیماران مرد و ۲۸ درصد جامعه آماری را نیز زنان تشکیل می دهند.

طی این مطالعات، بیماران برای دریافت ترکیبی استاندارد از مهارکننده ‌های نوعی ایمونوتراپی استفاده کرده و به یک گروه از آن ها  مکمل خوراکی با یک محصول بیوتراپی زنده  CBM588  که میکروبیوم روده را تعدیل می‌ کند داده شده و به گروه دیگر این مکمل ها داده نشد.

به گزارش سیناپرس، پژوهشگران با بررسی گونه ‌های این نوع باکتری دریافتند که عملکرد این پروبیوتیک ها با بهبود پاسخ به مهارکننده ‌های سیستم  ایمنی مرتبط است. محققان این مطالعه همچنین دریافتند بیمارانی که CBM588 دریافت کرده‌اند، به درمان مبتنی بر سیستم ایمنی بهتر پاسخ داده  و شرایط بهبود یافته و پایدار تری نشان می‌ دهند. 

گفتنی است تجزیه و تحلیل نمونه ‌های مدفوع این بیماران افزایش تعداد گونه‌ های بیفیدو باکتری را تأیید کرد که این موضوع با بقای طولانی ‌تر بدون پیشرفت بیماری و فعال ‌سازی سیستم ایمنی بدن بیماران همراه بود.

در خاتمه پژوهشگران نتیجه می گیرند که به نظر می رسد داده های آنها از پتانسیل پروبیوتیک CBM588 برای بهبود نتایج بیماران مبتلا به سرطان که تحت ایمونوتراپی هستند پشتیبانی می کند. با این حال، نتایج باید در مطالعات بزرگتر و برای انواع تومورهای سرطانی تایید شود.

به گزارش سیناپرس،شرح کامل این پژوهش و یافته های به دست آمده از آن در آخرین شماره مجله تخصصی Nature Medicine منتشر شده و در اختیار علاقه مندان قرار دارد.

مترجم: رضوان خندان

No tags for this post.
خروج از نسخه موبایل