نماد سایت خبرگزاری سیناپرس

حذف آلاینده ها از آب به کمک میکرو روبات

به گزارش سیناپرس، تیمی از پژوهشگران موفق به ساخت نانو روبات ‌های مغناطیسی و حساس به دما شده اند که می ‌توانند آلاینده‌ ها را از آب حذف کرده و آب را تصفیه کنند. این یافته ها می تواند طراحی فناوری های پایدار برای حذف آلاینده های شیمیایی از آب را ارائه کند.

به گفته کارشناسان محیط زیست، یون ‌های فلزات سنگین و آفت ‌کش‌ ها، آلاینده ‌هایی هستند که در آب یافت می ‌شوند و توسعه روش‌ های کار آمد برای حذف آن ها یکی از مهمترین نیازهای جوامع بشری است.  باید توجه داشت این آلاینده ها به جز انسان برای محیط زیست نیز مضر هستند.

پیش از این و توسط پژوهشگران، نانوموتورهای مصنوعی و میکرو موتور هایی ساخته شده بود که از آن ها به عنوان روش ‌هایی برای حذف آلودگی استفاده می شد اما این موتور های کاتالیزوری فعلی به راحتی تخریب می ‌شوند که این ضعف می تواند هزینه های استفاده از ان ها را افزایش داده و مانعی در مسیر استفاده از این فناوری باشد.

به گزارش سیناپرس،  برای غلبه بر این چالش، مارتین پومرا و همکارانش نانو روبات های مغناطیسی حساس به گرما را توسعه دادند. این نانو روبات‌ ها از یک پلیمر حساس به دما (PTBC) به نام تشکیل شده‌ اند که مانند دست ‌های مینیاتوری برای برداشتن و دفع آلودگی عمل کند. در این فناوری جدید، نانو ذرات اکسید آهن ربات‌ ها را مغناطیسی می‌ کند.

اعضای این تیم مطالعاتی دریافتند که نانو روبات ‌های فوق الذکر می‌ توانند فلز سنگین آرسنیک و آترازین (یک علف‌کش رایج) را از آب حذف کنند. بررسی های انجام شده  نشان می دهد که روند جذب و انتشار آلاینده ها توسط دما تنظیم می شود. به گزارش سیناپرس،بر این اساس در دمای ۵ درجه سانتی ‌گراد، نانو روبات ‌ها در آب پراکنده شدند، اما زمانی که دما به ۲۵ درجه سانتی‌ گراد افزایش یافت، جمع شده و آلاینده ‌ها را به دام انداختند. به گزارش سیناپرس، در این مرحله، پژوهشگران می ‌توانند نانو روبات‌ های تصفیه کننده آب را با استفاده از آهن ‌ربا از آب خارج کنند.

گفتنی است فرایند خنک شدن مواد باعث جدا شدن نانو روبات ‌ها و تخلیه آلاینده‌ ها می شود، بنابراین نانو روبات ‌ها می‌توانند دوباره مورد استفاده قرار گیرند.به گزارش سیناپرس،شرح کامل این پژوهش و یافته های به دست آمده از آن در آخرین شماره مجله تخصصی Nature Communications منتشر شده و در اختیار علاقه مندان قرار دارد.

مترجم: نیروانا محمدحسینی

No tags for this post.
خروج از نسخه موبایل