به جای ماهی های بزرگ، ماهی های کوچک بخورید

به گزارش سیناپرس، پرورش برخی ماهی ها در مزارع دریایی و اقیانوسی انجام می شود و مزارع معمولا  به حجم بالایی از ماهی های صید شده وحشی به عنوان خوراک نیاز دارند. از سوی دیگر مزارع پرورش ماهی، تنها درصد کمی از ماهی های پرورشی جهان را تولید می کنند.

مطالعات تیمی از پژوهشگران به سرپرستی دیوید اف ویلر در دانشگاه کمبریج بریتانیا نشان می دهد که هدایت مجدد ماهی های صید شده وحشی به سمت مصرف انسان به جای پرورش ماهی می تواند فشار بر ذخایر ماهی را کاهش داده و در عین حال تولید غذاهای دریایی را افزایش دهد.

بررسی های آماری نشان می دهد طی دهه های اخیر، افزایش تقاضا برای غذاهای دریایی باعث گسترش آبزی پروری شده است. با این حال، ۹۰ درصد غذای ماهی های مزارع پرورش ماهی از ماهی های خوراکی مانند ساردین و آنچوی که برای انسان قابل خوردن هستند تهیه می شود.به گزارش سیناپرس، برای تجزیه و تحلیل کارایی آبزی پروری از نظر تولید خالص مواد مغذی، محققان ابتدا حجم ریز مغذی ها و ماهی های وحشی نگهداری شده توسط ماهی آزاد پرورشی تغذیه شده با ماهی های کوچک را با استفاده از داده های تولید ماهی قزل آلا اندازه گیری کردند.

آنها حجم ریز مغذی های مورد استفاده به عنوان ورودی آبزی پروری را محاسبه کرده و آن را با خروجی های مواد مغذی آبزی پروری ماهی قزل آلا مقایسه کردند. با استفاده از این داده‌ها، محققان چندین سناریو تولید غذاهای دریایی برای ارزیابی مزایای پایداری بالقوه سیستم‌های غذاهای دریایی جایگزین را مدل ‌سازی کردند.

به گزارش سیناپرس، محققان در این مطالعه دریافتند که در سال ۲۰۱۴ میلادی ، ۴۶۰ هزار تن ماهی صید شده وحشی برای تولید ۱۷۹ هزار تن ماهی آزاد اسکاتلندی استفاده شد. در این میان،  ۷۶ درصد از ماهی های صید شده وحشی برای انسان قابل مصرف بودند.

داده‌ها همچنین نشان می ‌دهند که چندین مدل جایگزین تولید غذاهای دریایی از نظر تولید خالص مواد مغذی کارآمدتر هستند، بنابراین به کار بردن این روش ها می ‌توانند به طور قابل توجهی شکار ماهی ‌های وحشی را کاهش داده و در عین حال عرضه جهانی غذاهای دریایی را افزایش دهند.به گزارش سیناپرس، به باور دانشمندان، مطالعات آتی برای درک بهتر چگونگی عملیاتی کردن یک تغییر جهانی از ماهی های پرورشی به سمت شیلات پایدار مورد نیاز است.

به گزارش سیناپرس، تولید خوراک در حال حاضر ۹۰ درصد از ردپای زیست محیطی تولید ماهی های پرورشی را تشکیل می دهد. اجازه دادن به تولید ماهی قزل آلا برای گسترش بیشتر از طریق رویکرد فعلی آن، فضاری مضاعف بر ذخایر جهانی ماهی که در حال حاضر با بحران مواجه است، ایجاد می کند. به گزارش سیناپرس، نتایج این مطالعه نشان می دهد که ذخایر ماهی های مغذی در اقیانوس های جهان با پرورش ماهی ها توسط انسان به هدر می رود.

دانشمندان نشان می دهند که خوردن ماهی های صید شده وحشی که برای مزارع ماهی قزل آلا در نظر گرفته شده است باعث می شود که نزدیک به ۴ میلیون تن ماهی در دریا باقی بماند در حالی که این رویکرد می تواند موجب افزایش ۶ میلیون تنی ماهی های مورد استفاده در سفره مردم جهان شود.
شرح کامل این پژوهش و یافته های به دست آمده از آن روز گذشته در مجله تخصصی PLOS Sustainability and Transformation منتشر شد.
مترجم: رضوان خندان

No tags for this post.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا