نماد سایت خبرگزاری سیناپرس

ردیابی تغییرات آب و هوایی با پهپادها

به گزارش سیناپرس، این فناوری که از رادارهای برفی کوچک اما قدرتمند نصب شده بر روی هواپیماهای بدون سرنشین یا هلیکوپترها استفاده می کند، توسط یک تیم تحقیقاتی به رهبری دانشگاه کانتربری (Canterbury)  نیوزلند توسعه یافته است.

ولفگانگ رک (Wolfgang Rack) دانشیار دانشکده زمین و محیط زیست دانشگاه کانتربری و پژوهشگر ارشد این پروژه در این باره می ‌گوید که رادارها سیگنال‌ هایی را به زمین ارسال می ‌کنند که منعکس شده و اطلاعاتی درباره ضخامت برف پوشاننده سطح زمین ارائه می ‌کنند. این اطلاعات می تواند با تصاویر ماهواره ای ترکیب شود و امکان تولید نقشه های سه بعدی از میزان برف را فراهم کند.

داده های ارائه شده توسط این فناوری که با دقت چند سانتی متر کار می کند، می تواند توسط زمین های اسکی استفاده شده و به پیش بینی خطر سقوط بهمن و ارزیابی ایمنی جاده های دسترسی در کوه ها کمک می کند. به گزارش سیناپرس،همچنین می توان از آن برای ارزیابی تغییرات بارش برف استفاده کرد. 

یک نمونه اولیه رادار نصب شده رو پهپاد قبلاً توسط این تیم ساخته شده و طی پنج سال گذشته در برف های کم عمق روی یخ های دریای قطب جنوب آزمایش شده است. رک و تیمش اکنون در حال کار بر روی تطبیق این فناوری هستند تا برای استفاده در محیط های کوهستانی نیوزیلند مناسب تر باشد.

رک در ادامه می گوید: جهان در حال از دست دادن برف و یخ با سرعت بی سابقه ای است و ما برای مدیریت این تغییرات در بخش های گردشگری، تفریحی، هیدرولوژی و مدیریت منابع آبی به داده های برفی نیاز داریم. ما معتقدیم که فناوری مورد استفاده ما در قطب جنوب می تواند برای ارائه اطلاعات بسیار دقیق در مورد عمق برف در کوه های آلپ سازگار شود. این امر یعنی شناسایی مناطق برفی با استفاده از رادارهای سبک اما قدرتمندی که می توانند روی هواپیماهای بدون سرنشین یا هلیکوپتر نصب شوند.

او می افزاید، این اتفاق در نیوزلند دشوارتر است زیرا برف در اینجا گرمتر از قطب جنوب بوده و ذوب شدن برف اندازه گیری آن را دشوارتر می کند. اما ما مطمئن هستیم که می توانیم آنتن راداری جدیدی داشته باشیم که انرژی کافی برای انتقال به اعماق زمین را داشته باشد. 

به گزارش سیناپرس، این تیم تحقیقاتی در حال حاضر روی طرح های دقیق برای نمونه اولیه آنتن جدید و تنظیمات نرم افزار کنترل کننده سیستم رادار کار می کنند. رک در انتها می گوید که آنها امیدوارند طرح نهایی را ساخته و قبل از پایان زمستان با آن به پرواز درآیند و آزمایشاتی در منطقه پاس آرتور انجام شود.

مترجم: محسن فلاحی پناه
منبع: techxplore

No tags for this post.
خروج از نسخه موبایل