اقتصاد آسیا زیر تیغ جنگ

به گزارش سیناپرس به نقل از «الجزیره»، جنگی که از روز پنجشنبه بین روسیه و اوکراین آغاز شده، تبعات زیادی را برای دو کشور و کشورهای دنیا و به ویژه کشورهای منطقه آسیا به همراه دارد. کارشناسان بر این باورند که این نزاع علاوه بر این که خطر وقوع جنگ جهانی سوم را نزدیک می کند، اثرات اقتصادی سهمگینی هم متوجه بسیاری از کشورها خواهد کرد. 

هنگ کنگ چین- هجوم روسیه به اوکراین، اروپا را وارد شدیدترین بحران از زمان جنگ جهانی دون کرده و پیامدهای اقتصادی هم دامن گیر آسیا خواهد شد. در حالی که بازارهای سهام آسیا در روز شروع جنگ کمی عقب نشینی کردند، تحلیل گران هشدار داده اند که افزایش قیمت کالاها، اختلالات زنجیره تأمین و بحران ایجاد شده به دنبال تورم بر مصرف کنندگان منطقه فشار مضاعفی وارد کرده و زندگی روزمره مردم را نیز تحت تأثیر قرار می دهد. 

به گزارش سیناپرس، گمانه زنی ها حکایت از آن دارد که جنگ در اوکراین و تحریم ها علیه روسیه، به عنوان دومین صادرکننده گاز طبیعی در جهان و سومین تولیدکننده بزرگ نفت در دنیا باعث بالا رفتن قیمت انرژی در منطقه آسیا می شود. به گزارش سیناپرس، یکی از اقتصاددانان ارشد آسیا در هنگ کنگ، تصویر کلی از این جنگ را منفی می داند اما معتقد است هنوز نمی توان نام فاجعه را روی آن گذاشت. 

افزایش قیمت نفت برای آسیا منفی تلقی می شود، چرا که کشورهای این منطقه عمدتا واردکننده نفت خالص هستند و این به معنای فشار تورمی و هزینه های بالاتر است؛ این امر قدرت خرید مصرف کننده را کاهش می دهد. او با اشاره به هند به عنوان سومین واردکننده نفت اشاره می کند که این کشور یکی از کشورهایی است که بیش از هر کشور دیگری از این شوک اقتصادی آسیب می بیند. 

آسیای جنوب شرقی

اقتصاد آسیای جنوب شرقی نیز در برابر افزایش قیمت نفت خام و گاز طبیعی آماده می شوند. چند کشور منطقه شامل سنگاپور و اندونزی اقدامات کرملین را در اوکراین تحریم کرده اند. یکی از محققان ابراز نگرانی کرده است که تأثیر افزایش قیمت ها هر روز روی قیمت تمام کالاها اثر می گذارد.  
چنانچه تهاجم به ترکیه و تحریم ها علیه روسیه از کنترل خارج شود، این امر بر اقتصاد اندونزی تأثیر منفی خواهد داشت و تجارت و تأمین بازار را در این کشور دچار اختلال می کند. به گزارش سیناپرس، چنانچه این اختلال ها، موادغذایی اساسی به ویژه برنج، روغن، قند و شکر و شیر را دربرگیرد، این اقلام به مرور از قفسه فروشگاه ها حذف شده و هرج و مرجی را رقم می زند. 

به گزارش سیناپرس، از سوی دیگر، اندونزی هزینه زیادی برای انرژی صرف می کند اما ممکن است این مسئله به نفع این کشور به عنوان صادرکننده بزرگ این قبیل کالاها تمام شود. البته این موضوع به این بستگی دارد که با چه عنوانی در این کشور زندگی می کنید؛ اگر به عنوان صادرکننده هستید، با افزایش قیمت ها پول بیشتری نصیبتان می شود. اما اگر مصرف کننده و مشتری هستید، افزایش قیمت ها در اقتصاد مبتنی بر تقاضای داخلی اهمیت بالایی دارد. 

گمانه زنی ها نشان می دهد که چین هم به زودی با فشارهای تورمی شدیدی روبرو خواهد شد. سیاست گذاران چینی از مدت ها پیش در کنترل قیمت کالاهای کلیدی برای آرام کردن تورم صنعتی دست به گریبان بوده اند. به گزارش سیناپرس، روسیه و اوکراین جزء تأمین کنندکان اصلی برای برخی کالاهای اساسی به چین هستند. این بحران تنها این فرآیند را کمی دشوارتر کرده است. 

پکن، توصیف اقدامات کرملین را به عنوان تهاجم رد کرده و آمریکا را به شعله ور کردن آتش این بحران متهم کرده است. در این میان به نظر می رسد، چین به عنوان دومین اقتصاد بزرگ جهان به زودی متحمل ضربه اقتصادی خواهد شد. 

به نظر می رسد این تأثیر در کوتاه و بلندمدت جزئی باشد چرا که چین کشوری بسیار صادراتی است. به گزارش سیناپرس، آنها تولیدات انرژی را از روسیه و برخی محصولات کشاورزی را از اوکراین وارد می کنند اما در کل، این موضوع برای چین اهمیت بالایی ندارد. چین در یافتن منابع جایگزین انرژی دچار مشکل نمی شود حتی اگر تشدید درگیری منجر به اختلال در عرضه محصولات شود. 

به گزارش سیناپرس، البته در این میان، برخی کارشناسان بر این باورند که با توجه به رابطه محکمی که بین چین و روسیه جکم فرماست، اثرات این بحران به مرور کاهش خواهد یافت و بعید به نظر می رسد پکن به آمریکا و متحدانش در صدور تحریم های اقتصادی تنبیهی علیه مسکو بپیوندد. 

درواقع، پکن می تواند به کاهش این ضربه احتمالی وارده کمک کند. اداره کل گمرک چین به تازگی تأکید کرده است که تمامی محدودیت های واردات گندم به مسکو را لغو خواهد کرد. به گزارش سیناپرس، این قرارداد، بخشی از تفاهم نامه هایی بود که در سفر پوتین به پکن در اوایل ماه جاری اجرایی شد. 

در اعلام تحریم های جدید علیه مسکو، جو بایدن، رئیس جمهور آمریکا، روسیه را در انجام معاملات تجاری به دلار، یورو، پوند و ین ژاپن محدود کرده است. درست است که روسیه ممکن است به چین متکی باشد اما چینی ها از منظر تجاری باید در معامله با روسیه کمی محتاط تر عمل کنند. 

ژاپن، کره جنوبی- در سایر نقاط شمال شرقی آسیا، در ژاپن و کره جنوبی، تورم بالاتری پیش بینی می شود اما اثر اقتصادی محدودی را در کوتاه مدت تحربه خواهد کرد. «فومیو کیشیدو»، نخست وزیر ژاپن اعلام کرد که دولت این کشور به دنبال افزایش نیروهای روسی در اوکراین و آغاز جنگ، تحریم های وضع شده علیه روسیه را تقویت کرد. 

کره جنوبی نیز اعلام کرده است که با جوامع بین المللی به منظور تحریم مسکو همکاری خواهد داشت اما در اتخاذ تدابیر خودداری کرده است. به گزارس سیناپرس، یکی دیگر از اقتصاددانان به الجزیره عنوان کرده است که انتظار نمی رود بحران اقتصادی ایجاد شده، تأثیر قابل توجهی روی اقتصاد ژاپن به جا بگذارد چرا که تنها 2 درصد از واردات ژاپن از روسیه تأمین می شود. 

به گزارش سیناپرس، البته انتظار نمی رود بانک ژاپن با برداشتن نرخ سود واکنش نشان دهند. نمی توان استدلال کرد که تورم به طور مستمر از هدف 2 درصدی خود فراتر رفته است. 

مترجم:ندااظهری
 

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا