نماد سایت خبرگزاری سیناپرس

آنتی بیوتیک ها کمکی به درمان خس خس سینه کودکان نمی کند

به گزارش سیناپرس، بر اساس مطالعه جدیدی که توسط محققان دانشکده پزشکی دانشگاه واشنگتن در سنت لوئیس و دانشگاه واندربیلت انجام شده است، تفاوتی در میزان خس‌ خس سینه در نوزادان مبتلا به ویروس RSV تحت درمان با آنتی بیوتیک آزیترومایسین و آن هایی که دارونما دریافت کردند، وجود نداشته است. 

این مطالعه نشان می‌دهد که مصرف آنتی‌بیوتیک‌ها از هر نوعی ممکن است حتی خس‌خس سینه را در نوزادان مبتلا به این ویروس افزایش دهد. به گزارش سیناپرس، RSV یا ویروس پیوسته ‌یاخته‌ ای تنفسی، شایع‌ترین علت بیماری دستگاه تنفسی تحتانی در نوزادان و نیز مهم‌ترین پاتوژن در کودکان کم سن و سال است. در نوزادان و کودکان خردسال، RSV می تواند باعث بروز برونشیولیت یا التهاب نایژک شود.

تقریباً همه کودکان در طول دوران کودکی به RSV مبتلا می‌شوند، اما تنها در درصد کمی از آن‌ها برونشیولیت به قدری شدید می شود که نیاز به بستری در بیمارستان پیدا کنند. نوزادانی که با برونشیولیت RSV در بیمارستان بستری می شوند بیشتر در معرض خطر ابتلا به آسم هستند.

متخصصان گروه اطفال در دانشکده پزشکی دانشگاه واشنگتن، می گویند، حدود نیمی از نوزادان RSV که در بیمارستان بستری می شوند، در 7 سالگی مبتلا به آسم می شوند. به گزارش سیناپرس، آن ها به طور تصادفی 200 نوزاد یک الی 18 ماهه مبتلا به برونشیولیت RSV که در بیمارستان کودکان سنت لوئیس بستری بودند را جهت دریافت آزیترومایسین خوراکی یا دارونما به مدت دو هفته مورد بررسی قرار دادند. 

در پژوهش آن ها، نوزادانی که تحت درمان با آزیترومایسین قرار گرفتند، نسبت به نوزادانی که دارونما دریافت کرده بودند، سطوح IL-8 (یک نشانگر التهاب راه هوایی) کمتری در بینی خود داشتند که این نتیجه، اثرات ضد التهابی آزیترومایسین را تایید می کند. 

با این حال، تغییری در کاهش خطر افزایش خس خس سینه، مشاهده نشد. بلکه داده های جمع آوری شده به سمت افزایش خطر آن از مصرف آزیترومایسین متمایل شدند، به طوری که 47 درصد از بیمارانی که آزیترومایسین دریافت کرده بودند، خس خس مکرر سینه را تجربه کردند. 

هرچند این مطالعه برای تحلیل اثرات ترکیب آنتی بیوتیک های مختلف طراحی نشده بود، پژوهشگران شواهدی پیدا کردند که نشان می دهد آزیترومایسین به تنهایی، می تواند خطر خس خس مکرر سینه را افزایش دهد.

به گزارش سیناپرس، آن ها همچنین نشانه هایی از افزایش خطر خس خس سینه را در میان نوزادانی که هر گونه آنتی بیوتیک دیگری از جمله آموکسی سیلین دریافت کرده بودند، مشاهده کردند.این پژوهشگران نتیجه گرفتند، آزیترومایسین و به طور کلی آنتی بیوتیک ها هیچ فایده ای در جلوگیری از خس خس مکرر سینه نداشته و حتی احتمال مضر بودن آن ها در این خصوص وجود دارد.

نتایج این مطالعه که در نشست سالانه آکادمی آلرژی، آسم و ایمونولوژی آمریکا در فینیکس ارائه شده و به طور همزمان در مجله New England Journal of Medicine – Evidence منتشر شده است، دیدگاه های جدیدی را در خصوص مصرف آنتی بیوتیک مطرح می کند.

ترجمه: سنا دلفیه
 

No tags for this post.
خروج از نسخه موبایل