نماد سایت خبرگزاری سیناپرس

آلودگی پلاستیکی تمام گونه های آبزی را تهدید می کند

به گزارش سیناپرس، آلودگی پلاستیکی یک نگرانی بزرگ زیست محیطی در سراسر جهان بوده و مقیاس این تهدید در یک مسیر صعودی، در حال افزایش است. اکنون، محققان اعلام کردند آلودگی های پلاستیکی سطح اقیانوس‌ ها در دهه ‌های آینده بدون توجه به هرگونه اقدام پیشگیرانه احتمالی، افزایش بیشتری می یابد.

سالانه چندین میلیون تن زباله تولید شده توسط انسان که شاید مهم‌ ترین آنها پلاستیک باشد، به اقیانوس ها راه پیدا می ‌کند. اقیانوس ها معمولاً در پایین دست محل سکونت انسان ها قرار دارند و به همین دلیل به راحتی بخش عمده ای از زباله های تولید شده را دریافت می کنند.

کارشناسان موسسه آلفرد وگنر آلمان هزاران مقاله تحقیقاتی را در این مطالعه تجزیه و تحلیل کرد. به گزارش سیناپرس،آنها افزایش نگران کننده آلودگی پلاستیکی را در اقیانوس مشاهده کرده و معتقدند حتی اگر اقدامات اصلاحی در حال حاضر انجام شود، این افزایش در سال های آینده ادامه خواهد داشت.

به گزارش سیناپرس، ملانی برگمان (Melanie Bergmann) یکی از محققان این مطالعه توضیح می دهد که این زباله ها را در عمیق‌ ترین گودال‌ های اقیانوس، در سطح دریا و در یخ‌ های دریای قطب شمال پیدا کرده اند.

صندوق جهانی طبیعت (WWF)، با توجه به این تجزیه و تحلیل، تلاش می کند تا برای جلوگیری از این روند نگران کننده، همه کشورهای سراسر جهان را به انجام اقدامات بیشتری در این جهت ترغیب کند.

محققان حدود دوهزار و ۶۰۰ مقاله تحقیقاتی مرتبط با آلودگی پلاستیکی در اقیانوس‌های جهان را بررسی کردند.به گزارش سیناپرس، چیزی که آنها دریافتند این بود که تقریباً همه گونه های دریایی تحت تأثیر این تهدید زیست محیطی قرار دارند؛ این آلودگی همچنین بر صخره های مرجانی، حرا و سایر اکوسیستم های کلیدی تأثیر گذاشته و خواهد گذاشت.

به گفته این تیم، تلاش برای خارج کردن مواد پلاستیکی که به اقیانوس‌ ها نفوذ کرده‌ اند، عملاً نا امید کننده است. به گزارش سیناپرس، پلاستیک ها تجزیه پذیر نیستند، بنابراین می توانند برای مدت طولانی در اطراف باقی بمانند. آنها به مرور زمان پس از ورود به اقیانوس به قطعات کوچکتر تجزیه می شوند. این قطعات کوچک می توانند راه خود را به زنجیره غذایی گونه های دریایی پیدا کنند. به گزارش سیناپرس،تقریباً همه موجودات زنده در اقیانوس ها از جمله پلانکتون های بسیار کوچک، لاک پشت ها و حتی نهنگ ها می توانند آنها را مصرف کنند.

بر اساس این تحقیقات، دریای مدیترانه، دریای چین شرقی و دریای زرد از جمله مناطقی هستند که سطح آلودگی پلاستیکی بالایی دارند. برای برخی از مناطق دیگر که در حال حاضر فاقد چنین سطوح خطرناکی هستند نیز پیش بینی می شود که در سال های آینده خطر مشابهی را تجربه کنند.

این بررسی تحقیقاتی نشان می ‌دهد که نیاز به انجام کارهای بیشتر برای جلوگیری از ورود پلاستیک ‌ها به اقیانوس است. به گزارش سیناپرس، مصرف کنندگان باید رفتارهای خود را در مورد استفاده و دفع پلاستیک مورد ارزیابی مجدد قرار دهند. دولت ‌های سراسر جهان نیز باید در تنظیم مقررات تولید و دفع پلاستیک اقدامات بیشتری انجام دهند.

برگمان تاکید کرد: سیاست گذاران باید توجه خود را به سمت اطمینان از عدم ورود پلاستیک بیشتر به اقیانوس ها معطوف کنند. به گزارش سیناپرس،تعدادی از مطالعاتی که در این بررسی پوشش داده شده اند نشان می دهند که سطوح قطعات پلاستیکی ریز برای چندین دهه ادامه خواهد داشت حتی اگر اقدامات پیشگیرانه در حال حاضر انجام شود.

مترجم: ابراهیم خسروپرست
منبع: gilmorehealth

No tags for this post.
خروج از نسخه موبایل