زیرسویه اومیکرون در حال غالب شدن است

به گزارش سیناپرس، ویروس کرونا طی دو سال گذشته با جهش های ژنتیکی مختلفی مواجه شده است و در آخرین جهش غالب این ویروس، شاهد ظهور سویه اومیکرون بودیم. پیش از این یافته های محققان نشان داده بود سویه اومیکرون یک نوع بسیار انتقال دهنده از این ویروس است که در سطح جهانی به سویه غالب تبدیل شده است.

متاسفانه مطالعات جدید گواه این حقیقت است که این سویه یک زیر شاخه دارد که در برخی از کشورها شناسایی شده است. بر این اساس اعلام شد که زیر سویه فوق الذکر بین ۲۹ ژانویه تا ۱۸ فوریه در حدود ۲۰ روز به سویه غالب در برخی کشورها از جمله بنگلادش تبدیل شده که نشان از قدرت بسیار زیاد انتقال این زیر سویه نسبت به اومیکرون و سایر انواع دیگر کرونا دارد.

در طول این دوره، آزمایشگاه ویروس شناسی در مرکز بین المللی تحقیقات بیماری اسهالی، بنگلادش ۴۸ نمونه مثبت کووید ۱۹ جمع آوری شده از شهر داکا را توالی یابی کرد. به گزارش سیناپرس اردبیل، آنالیز این اطلاعات حاوی مطالب بسیار مهمی است که می تواند در پیش بینی رفتار ویروس کرونا و آینده همه گیری بسیار ارزشمند باشد.

بر این اساس اعلام شد انواع اومیکرون در ۴۷ نمونه (۹۸ درصد) شناسایی شد و یک نمونه باقیمانده نمونه دلتا (۲ درصد) بود. در این میان زیر سویه اومیکرون موسوم به BA.1 بیش از ۸۳ درصد و سویه اومیکرون BA.2 ، ۱۷ درصد موارد ابتلا را در بر می گرفت. این مسئله و بررسی های دیگر نشان می دهد که سویه اومیکرون BA.2 از سویه دیگر بسیار قابل انتقال تر است.
به باور محققان، انتقال بالقوه بیشتر این زیر سویه اومیکرون، نگرانی هایی را ایجاد کرده است. محققان احتمال می دهند که زیر سویه BA.2 می تواند باعث افزایش مجدد یا طولانی تر شدن دوره فعلی شود.

در ضمن بررسی های انجام شده نشان نمی دهد که این زیر سویه از سویه اصلی یا سایر سویه ها شدیدتر یا خطرناک تر باشد. به گزارش سیناپرس، یکی از ویژگی‌ های مهم موج اومیکرون که در بسیاری از مطالعات به آن اشاره می شود این است که اگر به این نوع مبتلا شوید، احتمال ابتلای شما به بیماری شدید، بستری شدن در بیمارستان یا مرگ بسیار کمتر از نوع دلتا یا انواع قبلی است.

منبع: thedailystar