نماد سایت خبرگزاری سیناپرس

تغییر شیفت کاری احتمال ابتلا به سرطان پستان را افزایش می دهد

یافته ها نشان می دهد که تغییر زمان روشنایی و تاریکی بر روی موش ها ( شبیه سازی تغییر شیفت و تغییر زمان خواب) تومورهای سرطانی در موش های ماده به میزان 8 هفته زود تر از موش هایی که الگوی خواب منظم داشتند، گسترش پیدا می کند. همچنین مطالعات نشان می دهد که الگوی نامنظم خواب سبب می شود با وجود ثابت ماندن غذا، وزن موش ها20 درصد بیشتر از موش های با الگوی خواب عادی باشد.   

براساس گفته نویسنده مقاله، این اولین مطالعه ای است که ارتباط بین تغییرات میزان نور و رشد سرطان پستان را نشان می دهد. این مطالعه در مجله زیست شناسی مدرن Current biology به چاپ رسیده است.

موش های مورد آزمایش در این تحقیق دارای ژن های جهش یافته مشابه به ژن های جهش یافته انسان BRCA بودند . ژن های جهش یافته  BRCAکمک می کند تا بدن 5 تا 10 درصد در برابر سرطان پستان مقاوم تر باشد و موش هایی که در معرض تغییر نور قرار نگرفتند توانستند مقدار بیشتری از این ژن را تولید کنند.

ون در هورست ، استاد مرکز مطالعات پزشکی ایراسموس در هلند، در این زمینه می گوید: این مطالعه به زنانی که سابقه سرطان پستان داشته اند، اخطار می دهد که از کار در ساعت های نا منظم و تغییر شیفت کاری خودداری کنند.

این مطالعه نتوانسته است که به طور دقیق علل افزایش خطر سرطان پستان را شناسایی کند ولی محققان بر این باورند که تغییر زمان خوردن غذا و تغییر چرخه خواب شبانه روزی می تواند از دلایلی باشد که بدن را از ریتم منظم روزانه خارج کند. سیکل و ریتم منظم 24 ساعته بدن با توجه به ساعت خواب طبیعی و تغییرات اخلاقی شکل می گیرد.

ون در هورست Van der Horest، اضافه کرد : تحقیقات بیشتری نیاز است که محققان متوجه شوند که چه مدت زمانی طول می کشد که خطر ابتلا به سرطان پستان زیاد شود. او امیدوار است که یافته های این مطالعه، دولت ها را قانع کند که بودجه بیشتری را صرف تحقیقات در این موضوع کنند. با استفاده از آزمایش بر روی موش های آزمایشگاهی می توان عوامل مختلف تاثیر گذار بر روی سرطان های مختلف را یافت، که تاثیر بسزایی بر سلامت اجتماعی جامعه خواهد گذاشت.

سرطان پستان از کشنده ترین سرطان ها در بین زنان در سراسر جهان است. بر اساس آمار اعلام شده از مرکز مطالعات سرطان انگلستان،  در حدود 522 هزار نفر در سال 2012 در سراسر جهان جان خود را بر اثر سرطان پستان از دست داده اند. همچنین این مرکز اعلام کرده است که در همان سال 694 نفر بر اثر سرطان روده بزرگ فوت کرده اند و سرطان پروستات جایگاه سوم را بین سرطان های راج در بین مردان اروپایی دارد.

شیف شبانه و ایجاد اختلال در چرخه متابولیسم بدن برای سلامتی بدن مضر است. همچنان مطالعات گذشته نشان می دهد که کمبود خواب و یا خواب نا منظم با افزایش ابتلا به دیابت نوع 2 و چاقی در ارتباط است و نیز افزایش حمله قلبی را به همراه دارد.

منبع    

 
 
 
 
No tags for this post.
خروج از نسخه موبایل