نماد سایت خبرگزاری سیناپرس

اسرار تاریکی که با ریشه یابی ژنتیک فامیلی فاش می شود

به گزارش سیناپرس، طی سال های اخیر امکان انجام آزمایش ژنتیکی و شناسایی ریشه های اجدادی برای بسیاری از افراد فراهم شده است. یافتن بستگان دور می ‌تواند خانواده ‌ها را نزدیک ‌تر کند، اما در عین حال استفاده از خدمات آزمایش دی ان ای  برای یافتن خویشاوندان می‌تواند اسرار تاریکی را فاش کند.

به دنبال محبوبیت انجام این تست های ژنتیکی، رونق زیادی در تحقیق در مورد تاریخچه خانوادگی بین افراد ایجاد شده و اکنون تعداد فزاینده ای از افراد از شجره نامه ژنتیکی برای یافتن خویشاوندان دور و جستجوی مجدد شجره نامه های خود استفاده می کنند. به گزارش سیناپرس،این موضوع که این خدمات نسبت یاب چقدر موثر هستند و آیا مردم آنچه را که به دنبال آن هستند پیدا می‌کنند یا خیر، هنوز به عنوان یک راز باقی مانده است.

نتایج مطالعه جدید محققان دانشگاه بیلور نشان می دهد اکثر افرادی که برای خدمات ژنتیکی ثبت نام می کنند از نتایج راضی هستند، اما برای برخی مانند کسانی که متوجه می شوند والدینشان آنطور که فکر می کردند نیستند، نتایج می تواند بسیار متفاوت باشد.

دکتر کریستی گرینی، نویسنده اصلی این مطالعه از مرکز اخلاق پزشکی و سیاست سلامت در کالج پزشکی بیلور در این رابطه می گوید:‌ همه اعضای تیم ما درگیر مطالعه مفاهیم اخلاقی، قانونی و اجتماعی آزمایش ژنتیکی هستند و ما به داستان‌هایی در رسانه ‌ها در مورد افرادی توجه کرده ‌ایم که از این آزمایش ‌ها و تطابق نسبی به اکتشافات خانوادگی غافلگیرکننده ‌ای دست یافته‌ اند.

به گزارش سیناپرس، نتایج یک نظرسنجی که در آن از مردم پرسیده شده بود که کشف بستگان ناشناخته قبلی چه تأثیری بر زندگی آنها داشته است، نشان دهنده ابعادی جالب از این فناوری است. در این راستا پرسشنامه ای برای حدود یک میلیون نفر که از خدمات آزمایش ژنتیک و نسبی یاب استفاده کرده بودند ارسال شد که از این تعداد ۲۶ هزار نفر پاسخ دادند.
شرکت کنندگان دلایل مختلفی را برای انتخاب استفاده از خدمات آزمایش دی ان ای ذکر کردند، در این میان مواردی از جمله تمایل به کسب اطلاعات بیشتر در مورد خانواده یا پر کردن شجره نامه، جست‌وجوی والدین بیولوژیکی، فرزند یا سایر بستگان نیز معمولاً مورد توجه قرار گرفته و همچنین مشکوک بودن افراد به یکی از اعضای خانواده نیز به عنوان انگیزه ای جدی مطرح می ‌شد.
گورینی در این رابطه می‌گوید: به نظر می ‌رسد که بسیاری از افراد، فقط در مورد خانواده‌هایشان کنجکاو بوده و علاقه‌مند به ایجاد شجره‌ نامه‌ های خانوادگی خود هستند، اما واضح است که تعداد زیادی از شرکت ‌کنندگان به دنبال شخصی خاص بوده یا امیدوارند اطلاعات ژنتیکی آن ها، موضوع خاصی را تأیید کند. 

به گفته محققان، اکثر پاسخ دهندگان (۸۲ درصد) به جستجوی هویت حداقل یکی از بستگان ژنتیکی خود پایان دادند. حدود ۱۰ درصد از کسانی که عضو ناشناس خانواده را کشف کردند، پدربزرگ و مادربزرگ بیولوژیکی خود را شناسایی کردند. به همین ترتیب، ۱۰ درصد یک خواهر یا برادر کامل یا ناتنی را شناسایی کردند، در حالی که ۷ درصد نیز به طور تصادفی پدری بیولوژیکی پیدا کردند.

به گزارش سیناپرس، در ادامه این مطالعات از شرکت کنندگان پرسیده شد که آیا آن ها تصمیم گرفته اند با خویشاوند جدید خود تماس بگیرند یا خیر و دلیل این تصمیم چیست؟ به گزارش سیناپرس،همچنین از افراد فوق پرسیده شد که آیا کشف آنها منجر به تغییراتی در زندگی از جمله از نظر سلامتی شده است یا خیر. 

در این میان نکته بسیار جالبی در موضوع انجام آزمایش ژنتیکی وجود دارد و محققان اعلام کردند در حالی که بسیاری از مردم از ردیابی ژنتیکی خانواده و اجداد خود لذت می برند، این موضوع برای برخی ممکن است پایان بدی داشته باشد.

بسیاری از افراد در پی انجام این آزمایش ، اعتماد خود به اطرافیانشان را از دست داده و متوجه وقوع خیانت های غیر قابل تصوری شدند.به گزارش سیناپرس، از سوی دیگر برخی افراد نیز متوجه شدند با ریشه های ژنتیکی خاصی پیوند دارند که همواره از نظر ذهنی با آن مشکل داشته اند.

شرح کامل این پژوهش و یافته های به دست آمده از آن در آخرین شماره مجله تخصصی ژنتیک انسانی  (American Journal of Human Genetics) منتشر شده است.

مترجم: احسان محمدحسینی
منبع: studyfinds

No tags for this post.
خروج از نسخه موبایل